Uusimmat

Tönkköys jäämässä historiaan – tekoäly tekee pelihahmojen animaatioista entistä ihmismäisempiä

15.08.2021 20:31 Muropaketin toimitus

Electronic Arts haluaa syystäkin tehdä pelihahmojen animaatioista luonnollisempia. Avuksi on tulossa tekoäly.

Pelit näyttävät nykyään graafisesti jo todella hyviltä, eikä fotorealismikaan ole ehkä enää kaukana. Pelihahmojen animointi kuitenkin tuntuu jumittavan vielä kaikessa kankeudessaan – tähän on ehkä tulossa muutosta parempaan.

Electronic Arts on kehittämässä muiden tahojen ohella tekoälyäteknologiaa, joka voisi tehdä animaatioista luonnollisemman näköisiä. Ensimmäisenä heillä on tavoitteenaan saada urheilupelien hahmojen liikkeet ihmismäisemmäksi.

Pelijätin kehitystyön ensiaskelia pääsee tarkastelemaan tulevassa FIFA 22 -jalkapallopelissä. Siinä on käytetty animaatioteknologiaa nimeltään HyperMotion. Sen toteuttamiseen on kerätty dataa kahden joukkueen otteluista, joissa pelaajat käyttivät liikkeenkaappauspukua.

Tästä saatu data syötettiin tietokoneohjelmalle, joka tuotti 4000 uutta ja erilaista animaatiota pelin aikana tapahtuneista pelaajien liikkeistä. Alla video Neural Animation Layering -nimellä kutsutusta animoinnista.