Valve: DirectX 12:n tukemisessa ei ole järkeä kun Vulkan on olemassa
Valve on ollut pönkittänyt jo pitkään Linux-käyttöjärjestelmän asemaa pelimaailmassa. Yrityksestä huolimatta Valve ei ole saanut Linuxin suosiota nousemaan merkittävästi edes omassa Steam-palvelussaan.
Valven Dan Ginsburg oli puhumassa SIGGRAPH 2015 -tapahtumassa Vulkan-rajapinnasta. Tällä kertaa Valven edustaja keskittyi kuitenkin Vulkan-rajapintaan ja sen käyttöjärjestelmäriippumattomuuteen. Ginsburgin mukaan ainut syy käyttää DirectX 12 -rajapintaa peleissä olisi kyllin aggressiivinen julkaisuaikataulu, että peli ehdittäisiin julkaista vielä kuluvan vuoden puolella. Ginsburg perustelee näkemystään sillä, että siinä missä DirectX 12 toimii vain Windows 10:llä, tukee Vulkan sen lisäksi myös Windows 7:aa, 8:a, Linuxia ja Androidia. Ginsbergin osuus SIGGRAPH-videosta alkaa noin
Vulkan on Khronoksen ylläpitämä alusta- ja valmistajariippumaton rajapinta. Sen kehitys aloitettiin AMD:n Mantle-rajapinnan pohjalta ja sen kehitykseen ovat päässeet vaikuttamaan lukuisat eri rauta- ja ohjelmistoyritykset. Vulkan-rajapintaa tukevat tällä hetkellä kaikki PC- ja puhelinmaailman isot valmistajat Applea lukuunottamatta.
Ginsburgin mukaan yhtiön Source 2 -pelimoottoria käyttävän Dota 2 Reborn -pelin Vulkan-versio pyörii jo nykyisellään AMD:n, Intelin ja NVIDIA:n Vulkan-ajureilla. Mobiilivalmistajista ainakin Imagination Technologies (PowerVR), NVIDIA ja Qualcomm ovat jo esitelleet Vulkan-demoja omilla järjestelmäpiireillään.
Valven Dan Ginsburgin osuus videosta alkaa noin kohdasta 1:40:49. Sen jälkeen vuorossa on muun muassa ensimmäisen Vulkan-testiohjelman eli Kishantin GFXBench 5:n esittely. GFXBench 5 tukee Vulkanin lisäksi OpenGL-, OpenGL ES-, DirectX 11-, DirectX 12- ja Metal-rajapintoja.