Uusimmat

Windows 10 ja DirectX 12 julkaistaan huomenna – Mitä Direct3D-tasoa sinun näytönohjaimesi tukee?

28.07.2015 17:50 Petrus Laine

Microsoft julkaisee Windows 10 -käyttöjärjestelmän ja DirectX 12 -rajapintakirjaston huomenna. DirectX:n osista näkyvimmässä roolissa käyttäjien kannalta on Direct3D-rajapinta. Menneestä poiketen, useimmat nykypäivän näytönohjaimista tukevat uutta rajapintaa ainakin osittain.

AMD:n näytönohjaimista Direct3D 12 -rajapintaa tukevat kaikki GCN-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet, Intelin puolella tuettuina ovat integroidut grafiikkaohjaimet Haswellista lähtien ja NVIDIAlla puolestaan Fermi-, Kepler- ja Maxwell-arkkitehtuurit, joista viimeisin jaetaan kahteen sukupolveen. Direct3D-rajapinnan tukeminen on muuttunut etenkin näytönohjainten osalta aiempaa monimutkaisemmaksi yhtälöksi, joten käymme tässä läpi nykynäytönohjainten vaihtelevan tasoisen tuen sen eri ominaisuuksille ja Feature Level -tasoille.

Direct3D 12:n myötä pelinäytönohjainten ominaisuudet jaetaan neljään päätasoon eli Feature Leveliin: 11_0, 11_1, 12_0 ja 12_1. Näiden tasojen lisäksi Resource Binding-, Tiled Resources-, Conservative Rasterization- ja Resource heap -ominaisuudet on jaettu kahteen tai kolmeen eri tasoon, ja UAV-paikkojakin kaikille GPU:n suoritusvaiheille on saatavilla vaihtelevia määriä. Kaikkia ominaisuuksia tukee täysin tällä hetkellä vain Microsoftin oma ohjelmistopohjainen WARP12-renderöijä.

AMD:n näytönohjaimista GCN 1.0 -sukupolvi tukee Direct3D Feature Level 11_1:tä ja 1.1- ja 1.2-sukupolvet D3D FL 12_0:aa. GCN 1.0 -sukupolveen kuuluvat Cape Verde-, Pitcairn- ja Tahiti -grafiikkapiirit. GCN 1.1 -sukupolveen kuuluvat puolestaan Bonaire ja Hawaii. GCN 1.2 -sukupolveen kuuluvat Tonga ja Fiji. Johtuen ristiriitaisesta tiedosta, tällä hetkellä ei ole täyttä varmuutta kuuluvatko Oland ja Pitcairnin päivitetyt Curaçao ja Trinidad -versiot GCN 1.0- vai 1.1 -sukupolveen.

Intelin integroitujen näytönohjainten osalta Haswellin Gen 7.5- ja Broadwellin Gen 8 -grafiikkaohjaimet tukevat D3D FL 11_1:tä ja Skylaken grafiikkaohjain puolestaan 12_0:aa.

NVIDIAn näytönohjaimista Fermi-, Kepler ja ensimmäisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuureihin perustuvat näytönohjaimet tukevat Direct3D Feature Level 11_0:aa, ja toisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuuriin perustuvat D3D FL 12_1:tä. Fermejä ovat kaikki GFxxx-grafiikkapiirit ja Keplereitä kaikki GKxxx-grafiikkapiirit. GM107 on ainut ensimmäisen sukupolven Maxwell. GM200, GM204 ja GM206 ovat toisen sukupolven Maxwelleja.

Näytönohjainten eri ominaisuuksien tukien tarkemmat tasot ovat luettavissa uutiskuvasta, jonka saa klikattua täyteen kokoon.

(Lähteet: Beyond3D, Wikipedia, Microsoft, AMD, Intel, NVIDIA)