Uusimmat

Windows 10:n Anniversary-päivitys toi uusia ominaisuuksia DirectX -rajapintoihin

08.08.2016 15:24 Petrus Laine

20160304directx12

Microsoft julkaisi viime viikolla Windows 10 Anniversary -päivityksen. Anniversary-päivityksessä päivittyi myös DirectX -rajapinnat, ja sekä Direct3D 11 että 12 saivat uusia ominaisuuksia.

Direct3D 11 -rajapintaa päivitettiin uudella Direct3D 11.4 -versiolla. Direct3D 11:n tarkoitus on nykypäivänä tuoda kehittäjille edelleen uusia ominaisuuksia ilman, että heidän tarvitsee opetella uutta matalan tason Direct3D 12 -rajapintaa. Direct3D 11.4 -rajapinnan uudet ominaisuudet ovat Direct3D device removal, Multithreaded protection ja paranneltu NV12-tekstuurituki videorenderöinnissä. Voit lukea lisää ominaisuuksista Microsoftin Direct3D 11.4 -sivuilta.

Direct3D 12 sai puolestaan uudet Shader Model 6.0 -varjostimet. HLSL  Shader Model 6.0:n suurin uudistus on säiejoukkojen (Microsoft kutsuu näitä nimellä wave, AMD wavefront ja NVIDIA warp) operaatiot. Aiemmat varjostinmallit ovat tarjonneet vain säiekohtaisia operaatioita.

Shader Model 6.0 vaatii näytönohjaimelta vähintään Direct3D Feature Level 12_0 -tuen. Käytännössä tämä tarkoittaa AMD:lta vähintään toisen sukupolven GCN-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä, Inteliltä vähintään Skylake-prosessoria ja NVIDIAlta vähintään toisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia.

Voit lukea lisää Direct3D 12:n Shader Model 6.0:sta Microsoftin niille omistetuilta HLSL Shader Model 6.0 ja Shader Model 6.0 -sivuilta. Shader Model 6.0 ei ole vielä ilmeisesti käytettävissä, vaan se tuodaan varsinaiseen käyttöön myöhemmällä päivityksellä.

Myös DXGI eli DirectX Graphics Infrastructure sai mukavan päivityksen Anniversaryn myötä. DXGI:n uusi 1.5-versio tuo mukanaan muun muassa tuen HDR:lle ja laajemmalle väriavaruudelle, sekä suoran tuen vaihtelevan virkistystaajuuden näytöille. Kaikista DXGI:n uudistuksista voit lukea niille omistetuilta sivuilta.