Xbox 360:n tarina

03.05.2006 00:00 |

Electronic Business -lehti on julkaissut internetsivuillaan artikkelin Microsoftin Xbox 360 -konsolin suunnittelu- ja valmistusprosessista. Mielenkiintoisesti kirjoitettu tarina kertoo Xenon-projektin synnystä, Xbox 360:n suunnittelusta ja muun muassa piirivalmistajien päättämisestä. Vuoden 2003 syksyllä lukkoonlyödyt sopimukset ATIn ja IBM:n kanssa saivat projektin todella käyntiin. Microsoftilla Xbox 360 -projektissa työskenteli aktiivisesti yli 200 henkilöä, IBM:llä projekti käynnistettiin 421 hengen voimin ja ATIlla uuden grafiikkapiirin suunnitteluun vapautettiin 180 insinööriä.

Ensimmäiset toimivat prosessori- ja näytönohjainsirut saatiin ulos vuoden 2004 loppulla. Erityisesti ATI kohtasi ensimmäisten koekappaleiden osalla hankalia virheitä ja ongelmallisimman suunnittelubugin metsästys ja korjaus vei peräti kuusi viikkoa. Lopulta ensimmäiset pelinkehittäjille lähetetyt kehitysversiot saatiin ulos vuoden 2005 keväällä. Samaan aikaan konsolin muistimäärä päätettiin vielä tuplata 512 megatavuun. Muisti osoittaui ongelmaksi vielä julkaisun jälkeenkin, sillä osa Infineonin toimittamista muisteista ei toiminut tavoitellulla 700 megahertsin taajuudella. Muistipiirien saatavuusongelmien vuoksi Microsoft ei kyennyt vastaamaan Xbox 360:n kysyntään haluamallaan tavalla.

Electronic Business, Learning from failure