Uusimmat

Ultra HD -pelaaminen: AMD vs NVIDIA

30.05.2014 15:15 Muropaketin toimitus

AMD julkaisi huhtikuussa uuden kahdella täydellä Hawaii XT -grafiikkapiirillä varustetun Radeon R9 295X2 -näytönohjaimen, jonka testasimme Muropaketissa heti tuoreeltaan. Odottelimme tuolloin testattavaksi myös NVIDIAn maaliskuussa esittelemää kahden GK110-grafiikkapiirin GeForce GTX Titan Z -näytönohjainta ja tarkoituksena oli ajaa vertailutestejä Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla. NVIDIA ilmoitti alun perin GeForce GTX Titan Z:n myynnin alkavan huhtikuussa, mutta parin lykkäämisen jälkeen myynti alkoi lopulta vasta 28. toukokuuta. NVIDIA ei valitettavasti ole lähettänyt lehdistölle näytönohjaimesta lainkaan testikappaleita ja Suomessa saatavuus on reilun 3000 euron hinnalla vain yksittäisiä kappaleita.

Tutustumme tässä artikkelissa pelisuorituskykyyn 3840×2160-resoluutiolla ja ajoimme testit Battlefield 4-, Crysis 3-, Arma 3-, Thief- ja Titanfall-peleillä Muropaketin testilabraan saapuneella Asuksen PQ321Q-näytöllä. Radeon R9 295X2:n rinnalle suorituskykymittaukset ajettiin GeForce GTX Titan Z -testikappaleen puuttuessa lopulta kahdella GeForce GTX 780 Ti -näytönohjaimella SLI-konfiguraatiossa.

 

Ultra HD korvaa Full HD:n

Ultra HD-, UHD- tai 4K-termeillä viitataan yleisesti puhekielessä korkeisiin resoluutioihin, joissa on noin 4000 horisontaalista pikseliä. Elokuvamaailmassa ja videoprojektoreissa Digital Cinema Initiatives- eli DCI-yhteensopiva 4K tarkoittaa 4096×2160-resoluutiota. Kuluttajaelektroniikassa CEA eli Yhdysvaltojen kuluttajalaitteita hallinnoiva Consumer Electronics Association -järjestö nimesi 4K-resoluution Ultra HD:ksi ja kansainvälinen televiestintäliitto ITU määriteli resoluutioksi 3840×2160 pikseliä.

Ultra HD:n tärkein käyttökohde ovat kuluttajatelevisiot, joissa se tulee korvaamaan nykyisen 1920×1080 pikselin Full HD -resoluution. Ultra HD:n kokonaispikselimäärä on nelinkertainen eli noin 8,3 miljoonaa pikseliä verrattuna Full HD:n 2,07 miljoonaan pikseliin. ITU on määritellyt myös tulevaisuuden UHD-2-formaatin, jonka tarkkuus on 7680×4320 pikseliä, mutta sen yleistymistä ei kannata odottaa vielä hetkeen.

Tietokoneille tarjolla on ollut muutaman vuoden ajan Full HD:n rinnalla 1440p- eli 2560×1440-resoluution näyttöjä. Ne ovat viime vuosina yleistyneet hintatason laskettua kuluttajaystävälliselle tasolle ja Muropaketin Hintavertailun mukaan 1440p-näyttöjen hinnat Suomessa alkavat tänä päivänä 367 eurosta. 1440p tarjoaa 1,5-kertaisen pikselimäärän Full HD -resoluutioon verrattuna, mutta tänä vuonna markkinoille on alkanut tulla myös entistä houkuttelevammin hinnoiteltuja UHD-näyttöjä. Muropaketin Hintavertailun mukaan Suomessa on tällä hetkellä myynnissä kuusi UHD-näyttöä ja hintataso lähtee 500 eurosta.

Perinteinen kaksilinkkinen DVI-liitin tukee resoluutioita vain 2560×1600 pikseliin asti 60 hertsin virkistystaajuudella, joten Ultra HD -resoluution kanssa on käytettävä DisplayPort- tai HDMI-liitäntää.

Useimmat nykypäivän Ultra HD -näytöt on toteutettu tiled-tekniikalla, jossa kaksi 1920×2160 pikselin näyttöpaneelia on yhdistetty yhdeksi näyttöalaksi. DisplayPort 1.2 -liitännällä näytönohjain lähettää signaalin kahdelle näyttöpaneelille ja Multi-Stream Transport (MST) -tekniikalla signaalit yhdistetään yhteen kaapeliin. Näytönohjaimen ajurit tunnistavat ja yhdistävät paneelit automaattisesti.

Nykyinen HDMI 1.4 -standardi ei kykene kuin 30 hertsin virkistystaajuuteen, mutta 60 hertsiä on saavutettavissa käyttämällä epäkäytännöllisesti kahta HDMI-kaapelia. Tuleva HDMI 2.0 -standardi tarjoaa riittävän kaistanleveyden 60 hertsin virkistystaajuudelle yhdellä kaapelilla.

Muropaketin testilabrassa vieraili Asuksen 31,5-tuumainen 16:9-kuvasuhteella varustettu PQ321Q-näyttö, joka on toteutettu yllä mainitulla tiled-tekniikalla. IGZO-paneeleita käyttävän näytön vasteaika on 8 ms, kirkkaus 350 cd/m2, kontrasti 800:1 ja katsekulma 176 astetta. Näytössä on vain yksi DisplayPort 1.2 -liitin, jonka kautta 3860×2160-resoluution kuva saadaan esitettyä 60 hertsin virkistystaajuudella.

 

Sisältö

  1. Ultra HD -pelaaminen: AMD vs NVIDIA
  2. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 3840x2160-resoluutiolla
  3. Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla
  4. Loppuyhteenveto