Uusimmat

Shadow of the Tomb Raiderin kehitys maksaa jopa 135 miljoonaa dollaria

12.05.2018 17:42 Muropaketin toimitus

AAA-tason videopelien kehittäminen on nyt kalliimpaa kuin koskaan. Shadow of the Tomb Raiderin hintalapuksi on arvioitu 75-100 miljoonaa dollaria, jonka päälle lätkäistään vielä markkinointikustannukset.

Pelaajien vaatimukset AAA-tason videopeleille kasvavat joka vuosi muun muassa graafisten ominaisuuksien puitteissa. Tämän myötä myös pelien kehitykseen vaadittavat budjetit ovat paisuneet valtaviksi.

Eidos Montrealin johtaja David Anfossin Gamesindustrylle antaman haastattelun mukaan tuleva Shadow of the Tomb Raider ei ole poikkeus. Projekti on pelistudion historian suurin ja sen kehityksen hinnaksi on arvioitu 75-100 miljoonaa dollaria. Kehityskustannusten päälle kasaantuu vielä noin 35 miljoonan dollarin edestä markkinointikuluja, jolloin pelin kokonaishinnaksi saattaa tulla jopa 135 miljoonaa dollarias.

Projekti on riskialtis, sillä yksinpelattavat tarinavetoiset pelit ovat jääneet paitsioon Fortniten, PlayerUnknown’s Battlegroundsin sekä Overwatchin kaltaisten moninpelien rinnalla. Anfossin mukaan yksinpelien yhtenä ongelmana on, ettei monilla pelaajilla ole yksinkertaisesti aikaa uppoutua 30 tuntia kestävään seikkailuun, eikä kukaan halua jättää hyvää tarinaa kesken. Siksi monet pelaajat keskittyvätkin mielummin lyhyemmissä erissä pelattaviin moninpeleihin.

Tällä hetkellä Eidos Montreal kehittää Shadow of the Tomb Raiderin lisäksi Marvelin Avengers-elokuviin perustuvaa peliä sekä kolmatta, vielä toistaiseksi salaista projektia. Anfossin mukaan studio haluaisi kuitenkin jossain vaiheessa kokeilla siipiään myös kokonaan uuden IP:n parissa.

Muropaketin uusimmat