Arvostelu Disclaimer on upea minisarja, joka viilaa linssiin ja koukuttaa erotiikalla
Alfonso Cuarónin uran ensimmäinen tv-sarja on perinteisen eroottisen trillerin lisäksi syvällinen tutkielma haalenevista muistoista, katumuksesta ja seksistä.
Gravity– ja Children of Men -ohjaaja Alfonso Cuarónin uran ensimmäinen tv-sarja ei ole tv-sarja. Ohjaaja-käsikirjoittaja painotti seitsemästä luvusta koostuvan Disclaimerin maailmanensi-illassa Venetsian elokuvajuhlilla työstäneensä koko massiivisen 343 minuutin mittaisen kokonaisuuden kuin elokuvan.
Italiassa, Lontoossa ja Etelä-Afrikassa liki kahden vuoden ajan kuvatun Disclaimerin rakenne muistuttaa leffaa tai tv-sarjaa enemmän helposti ahmittavaa lukuromaania, jota ei malta laskea käsistään.
Sellaiseen Disclaimer perustuukin. Lähdemateriaalina toimii Renée Knightin saman niminen vuoden 2015 romaani. Apple TV+ promoaa tv-versiota kirjan tavoin trillerinä, mutta Cuarónin käsissä se on todella paljon muutakin.
Ohjaaja on myös käsikirjoittanut Disclaimerin, jonka visuaalit ja tekninen puoli muistuttavat paikoitellen art house -leffaa.
Usean päähenkilön ympärille kietoutuvassa juonessa on päällisin puolin jopa yllättävän paljon saippuasarjamaisia osasia. Ne loksahtavat kuitenkin liki täydellisesti osaksi haastavampaa tutkielmaa muistoista, valheista, arjen ennakkoluuloista, sukupolvet ylittävistä traumoista, manipulaatiosta, syyllistämisestä, oman fakkiutuneen ajatusmaailman pönkittämisestä ja häpeästä.
Epäluotettavia kertojia
Minisarja johtaa katsojaa toistuvasti harhaan, mutta kuljettaa tarinansa ja konfliktinsa poikkeuksellisen tyydyttävään loppuratkaisuun. Disclaimer herättää ajatuksia, vaikka eri aikatasoilla liikkuvan unenomaisen monimutkaisen kertomuksen lopputulema ei jätä juuri tulkinnanvaraa.
Pintatasolla trillerimäisen Disclaimerin keskiössä on arvostettu dokumentaristi ja journalisti Catherine Ravenscroft (Cate Blanchett), jolle posti kiikuttaa mystisen The Perfect Stranger -kirjan. Opus ilmoittaa ensimmäisellä aukeamallaan sen mahdollisten yhteneväisyyksien oikeisiin ihmisiin olevan täysin tahallisia.
Muutaman sivun luettuaan nainen ryntää lontolaisen luksusasuntonsa vessaan oksentamaan.
Cuarón leikkaa kohtaukseen mukaan aavemaisia kuvia 20 vuotta nuoremmasta alastomasta Catherinesta (Leila George). The Perfect Stranger -kirja kertoo Catherinesta itsestään asioita, joita kenenkään muun ei pitäisi olla mahdollista tietää. Tapahtumien toinen osapuoli on kuollut traagisesti pari vuosikymmentä aiemmin.
Disclaimer vaatii katsojalta kärsivällisyyttä, sillä Cuarón avaa tarinansa vain epäluotettavien kertojien kautta. Ohjaaja-käsikirjoittaja solmii langat yhteen vasta aivan lopussa.
Loistava Kevin Kline
Haastavuudessaan erittäin viihdyttävästä teoksesta saa ehdottomasti enemmän irti toisella katselukerralla, jolloin triviaalien pikkujuttujenkin merkitys muuttuu ratkaisevan tärkeäksi.
Catherinen elämän synkimmän muiston ja salaisuuden sisältävän kirjan hänelle, perheenjäsenilleen ja työkavereilleen lähettää eläkkeellä olevan opettaja Stephen Brigstocke (Kevin Kline).
Rooli on yksi Klinen uran parhaimpia. Vaimoaan ja ennenaikaisesti kuollutta poikaansa sureva professori nousee sarjan edetessä Catherinea kiinnostavammaksi hahmoksi.
Kline esittelee maskeerauksen avustuksella liki koomisen kärttyisän eläkeläisukon lisäksi taitavasti 20 vuotta nuoremman miehen sympaattisempaa puolta. Omaan mielipiteeseensä vankkumatta vaarina uskova Brigstocke muuttuu myös pelottavaksi stalkkeriksi, mutta saa silti katsojan sympatiat puolelleen.
Vain hyviä tai loistavia roolisuorituksia sisältävässä sarjassa Kline näyttelee toistuvasti jopa Blanchettin suohon, jonka Catherine pidetään runsaasta ruutuajasta huolimatta tahallisesti mysteerinä. Hahmossa on paljon samaa kuin Blanchettin Tár-elokuvan kapellimestarissa, mutta ilman ilkeyttä ja ylimielisyyttä.
Sekoitus elokuvien tyylejä
Traileria enempää spoilaamatta kerrotaan vain, että Brigstocke syyttää Catherinea poikansa Jonathanin (Louis Partridge) hukkumiskuolemasta heidän lyhyen, mutta kiihkeän suhteensa aikana 20 vuotta sitten. Todistusaineisto löytyy pojan jäämistöstä, joihin kuuluu alastonkuvia nuoresta Catherinesta sekä kuolleen vaimon (Lesley Manville) rustaama käsikirjoitus. Opettaja ottaa koko opuksen tarinan edesmenneen poikansa ja Catherinen suhteesta yksityiskohtaisine seksikuvauksineen totena ja päättää kostaa.
Itsekustannettu kirja tuhoaa Catherinen koko perheen elämän. Äitiään jo muutenkin halveksiva Nicholas-poika (Kodi Smit-McPhee) uppoaa yhä syvemmälle masennukseen ja päihdeongelmiin. Sacha Baron Cohenin esittämä Robert-isä puolestaan jättää vaimonsa välittömästi.
Stephen-opettajan juoni saada Catherine kärsimään yhtä paljon kuin hän itse toimii.
Tämä on vasta lähtöasetelma, vaikka saattaa vaikuttaa siltä kuin koko juoni olisi jo kirjoitettu auki.
Cuarón sekoittaa tv-työssään eri elokuviensa tyylejä samaan pakettiin. Mukana on tavaramerkiksi muodostuneita pitkiä laajakuvaottoja. Ne toimivat yllättävän hyvin myös perhedraamassa, jonka keskiössä on vuosikymmeniä vanha syrjähyppy. Vaikka Disclaimer tarjoaa toismaailmallisessa tunnelmassaan yllätyksen toisensa jälkeen, niin mukana on reippaasti myös ohjaajan elokuvien realismia.
Erotiikka oleellisena osana
Eroottinen trilleri -osio on genren merkkiteosten lisäksi velkaa myös tuoreemmille. Hetkittäin mieleen tulee esimerkiksi David Fincherin Gone Girl -elokuva.
Seksikohtaustensa puolesta Disclaimer on Cuarónin provosoivin teos sitten vuoden 2001 Y tu mamá también – Ja äitiäs kans -elokuvan. Paljas pinta ei ole itseisarvo, vaan oleellinen osa peruspremissiä. Ohjaaja hyödyntää myös erotiikkaa pitääkseen katsojan monitahoisen tarinan otteessa.
Disclaimer vie hämmentävän hyvin mukanaan, vaikka paljastaa salaisuutensa vasta aivan lopussa. Lukuisten hahmojen ajassa ees taas hyppivää tarinaa sekoitetaan lisäksi kahdella kertojaäänellä. Yksi niistä kuuluu kertomuksesta täysin ulkopuoliselle Indira Varmalle, jonka monologi häivyttää toden ja fiktion rajoja yhä enemmän.
Ääneen pääsee myös Klinen esittämä Stephen, jonka höpinät viimeistään saavat katsojan sympatiat eläkeläisen puolelle, vaikka mies käyttäytyy liki psykopaattimaisesti.
Pitkä elokuva minisarjan muodossa
Hahmot eivät ole yksiselitteisen hyviä tai pahoja, vaan kaikessa överiydessäänkin oikeita ihmisiä.
Disclaimer on tämän vuoden parhaita sarjoja genrestä riippumatta. Sen suurin haaste on rakenne, joka periaatteessa vaatii katsomaan koko seitsemään lukuun jaetun kuusituntisen kerralla. Apple TV+ julkaisee kaksi ensimmäistä episodia perjantaina 11. lokakuuta, jonka jälkeen uudet jaksot tulevat tarjolle viikoittain.
Kunnianhimoinen ja visuaalisesti upea Disclaimer ei ole erityisen vaikeatajuinen. Vajaan tunnin pätkissä kerran viikossa nautittuna sen nyanssit saattavat hukkua moniulotteisen kertomuksen kerrosten alle. Parhaiten teos toimii toisella katselukerralla.