Uusimmat

DoomRPG

31.03.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Quake- ja Doom-pelisarjat ovat varmasti tuttuja monille tietokoneiden kanssa viimeisen kymmenen vuoden aikana puuhastelleille. Pelisarjojen takana on mies nimeltä John Carmack, joka on noussut legendaksi tietokonepelikehityksen saralla. Carmackin viimeisimmät saavutukset ovat suosittu Doom 3 -peli ja kaupalliseen avaruusmatkailuun tähtäävä Armadillo-hanke, jonka parissa John on puuhastellut jo vuosia.

Enemmän tai vähemmän säännöllisesti päivittyvä Johnin nettiblogi paljastaa miehen tulevaisuuden suunnitelmista monia mobiilipelaamisen ystäviä kiinnostavia asioita. Viimeisimmän päivityksen mukaan Carmack on työskennellyt jo kuukauden ajan matkapuhelimeen soveltuvan pelin parissa ja kertoo kohtalaisen yksityiskohtaisesti toistaiseksi vastaan tulleista ongelmista ja haasteista.

Pelinkehityksen suurin haaste on ehdottomasti itse pelin keksiminen, kehittely ja viimeistely. Mobiililaitteet asettavat vielä joukon vaatimuksia ja rajoituksia, joista kotitietokoneet eivät kärsi. Pelityyppinä nopeatempoinen räiskintä, jollaisia Carmackilta on viime vuosina odotettu, ei mobiililaitteissa toimi. Ongelmat alkavat jo useimmista puhelinmalleista löytyvien numero- ja navigointinäppäimien nykyasettelusta, joka niineen soveltuu erittäin huonosti nopeatempoiseen pelaamiseen. Lisäksi moninpeleissä ongelmaksi nousee verkon hitaus, joka estää tehokkaasti sulavan Quake 3 -tyyppisen räiskintäpelin nautinnollisen pelaamisen.

John Carmackin visio toimivasta mobiilipelistä on DoomRPG, eli Doomin ja perinteisen roolipelin sekoitus. Roolipelien yksinkertainen askeliin perustuva liikkuminen ja vuoroihin perustuva taistelusysteemi toimivat matkapuhelimen näppäimilläkin mainiosti.

Java on tuottanut C-kieleen tottuneelle Carmackille ongelmia. Osa ongelmista liittyy itse kieleen ja koodin kirjoittamiseen, mutta suurin ongelma on Javan hitaus. Blogissaan John vertaa nykypuhelimien käytännön nopeutta alkuperäiseen 4,77 megahertsin kellotaajuudella toimivaan IBM PC:seen. Lisäksi ongelmaksi on noussut Javan vain näennäinen toimivuus kaikilla alustoilla. Neljästä Johnilla käytössä olevasta testialustasta jokainen tuottaa hieman erilaisen lopputuloksen ja peli joudutaan optimoimaan erikseen jokaiselle alustalle.

Ongelmista huolimatta Carmackin uusin projekti näyttää edistyvän ja mies on innoissaan matkapuhelimien tuomista mahdollisuuksista pelikehityksen osalta. Odotettavissa lienee siis roolipeli matkapuhelimiin, joka toivottavasti mullistaa mobiilipelaamisen samoin kuin Doom teki aikoinaan kotitietokoneissa.

Muropaketin uusimmat