Imagination julkaisi PowerVR Series8XE -grafiikkaohjaimet edullisiin järjestelmäpiireihin

22.02.2016 21:20 | Petrus Laine

20160222powervrs8xe1

Imagination Technologies on julkaissut Mobile World Congress 2016 -messuilla uuden, edullisen grafiikkaohjaisarjan järjestelmäpiireihin. PowerVR Series8XE -nimeä kantavat grafiikkaohjaimet perustuvat Series6:n ja Series7:n tavoin Rogue-arkkitehtuuriin.

Series8XE on suunnattu kaikkein edullisimpiin järjestelmäpiireihin, ja siinä on käytössä vain 0,5 – 1 Unified Shading Cluster -yksikköä (USC). Erot Series7XE-malleihin ovat pieniä, mutta mukavana lisänä Series8XE-grafiikkkaohjaimet tukevat OpenGL ES 3.2 -rajapintaa, ASTC-tekstuurinpakkausta ja Android Extension Pack- sekä Tesselaatio-ominaisuuksia. Kaksi jälkimmäisintä olivat vapaaehtoisia ominaisuuksia Series7XE-sarjassa. OpenGL ES 3.2:n lisäksi PowerVR Series8XE tukee Vulkan- ja OpenCL 1.2 EB -rajapintoja. Uutta Series7XE:hen nähden on myös tuki yhtiön rautapohjaiselle turvatasojärjestelmälle, OmniShieldille. Vapaaehtoisesti tuettavia ominaisuuksia Series8XE:ssä ovat tuki 10-bittiselle YUV-väriavaruudelle ja PVRIC3-kuvanpakkaukselle.

20160222powervrs8xe2

Imaginationin mukaan PowerVR Series8XE:ssä on panostettu myös grafiikkaohjaimen kokoon merkittävästi, ja että se kykenee samaan fill rateen kuin Series7XE vieden 25 % vähemmän pinta-alaa järjestelmäpiiriltä. Eri elementtien koko on merkittävä tekijä etenkin kaikkein edullisimmissa järjestelmäpiireissä.

PowerVR Series8XE tulee saataville välittömästi kahtena eri mallina, GE8200:na ja GE8300:na. GE8200 perustuu puolikkaaseen USC-yksikköön, ja GE8300 kokonaiseen USC-yksikköön. Yksi USC-yksikkö kykenee perustarkkuudella 64 FLOPSiin ja puolikkaalla tarkkuudella 128 FLOPSiin per kellojakso. Kellojaksoa kohden se kykenee piirtämään neljä pikseliä ja kaksi tekseliä.

AnandTech, Imagination Announces PowerVR Series8XE Family