Uusimmat

AMD:n Matt Skynner valotti yhtiön tulevaisuutta Radeon-näytönohjainten ja pelimaailman osalta

17.09.2013 02:41 Petrus Laine

Forbesin kolumnisti Jason Evangelho pääsi haastattelemaan yksinoikeudella AMD:n grafiikkapuolen pääjohtajaa Matt Skynneriä mielenkiintoisista aiheista. Haastattelussa käsitellään muun muassa tulevia konsoleita, niiden vaikutusta PC-maailmaan, Radeon HD 7990:n kohtaamaa kritiikkiä ja AMD:n seuraavan sukupolven grafiikkapiirejä.

Matt Skynner kertoo haastattelussa uskovansa sekä AMD:n yhtiönä että sen tuotteita käyttävien asiakkaiden hyötyvän selvästi sekä Microsoftin että Sonyn tulevista konsoleista. Skynnerin mukaan monet pelit tullaan kehittämään ensisijaisesti konsoleille ja vasta sitten kääntämään PC-peleiksi, jolloin ne kehitetään ensisijaisesti juuri AMD:n tuotteilla.

Never Settle Forever -kampanjaan liittyen Skynner kertoi että vaikka pelaaja saattaa nyt saada vähemmän pelejä ilmaiseksi kuin aiemmista Never Settle -kampanjoista, saa pelaaja valita tällä kertaa itse juuri hänen haluamansa pelin tai pelit. Lisäksi uusi malli antaa AMD:lle helpon mahdollisuuden lisätä pelejä kampanjaan uusimatta koko kampanjaa. Esimerkkinä tästä nähtiin hetki sitten kampanjaan lisätty Saints Row IV. Monen odottamasta Battlefield 4 -pelistä Skynner tyytyi kiusoittelemaan sanomalla vain että he ovat ko. pelin rautapartnereina niin CPU:n, GPU:n kuin APU-piiriensä osalta. AMD on myös aikeissa julkaista tulevaisuudessa GeForce Experience -ohjelmiston kaltaisen ohjelmiston helpottamaan parhaiden käyttäjän näytönohjaimelle sopivien asetusten valitsemista peleihin.

Haastattelussa käy myös ilmi AMD:n tarjoavan kehittäjille laajaa porfoliota valmiita efektejä ja muita graafisia ratkaisuja, jotka voidaan sisällyttää työn alla oleviin peleihin ja pelimoottoreihin. Esimerkkinä hän käytti Tomb Raider -pelistä tuttua TressFX-teknologiaa, joka Tomb Raiderin lisäksi ollaan sisällyttämässä myös toistaiseksi nimeämättömiin kehityksen alla oleviin peleihin.

Radeon HD 7990:n saamaan kritiikkiin Skynner vastaa toteamalla että esimerkiksi Maingear on osoittanut näytönohjaimen käyvän kaupaksi myös näytönohjainten kovinta kärkeä haluavien kohdalla ja Catalyst 13.8 -ajureiden korjanneen AMD:n CrossFire-ratkaisuja vaivanneet frame pacing -ongelmat.

AMD:n tulevaisuuden suunnitelmista Skynner paljasti uuden näytönohjainsukupolven saapuvan myyntiin vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Myöhemmästä vastauksesta käy ilmi, että kyse on ainakin toistaiseksi vain yhdestä näytönohjainpiiristä, joka valmistetaan edelleen 28 nanometrin prosessilla. Syyksi 28 nanometrin prosessin käyttöön Skynner kertoo yksinkertaisesti ettei sen kokoluokan grafiikkapiirillä 20 nanometrin prosessilla saada vielä tehtyä yhtä nopeaa piiriä. Haastattelusta jää myös sellainen maku, ettei pian julkaistava Hawaii-grafiikkapiiri tule olemaan markkinoiden nopein piiri, koska Skynner kertoo yhtiön uskovan sen tarjoavan parhaan nopeuden suhteutettuna piirin pinta-alaan sen sijasta, että puhuisi pelkästä nopeudesta. Hän kertoo GK110-grafiikkapiirin olevan lähes 30 prosenttia suurempi kuin AMD:n tuleva grafiikkapiiri, jolloin Hawaii:n pinta-alan voidaan laskea olevan noin 430 mm². AMD ei myöskään aio tähdätä lähes tuhannen dollarin markkinoille kilpailemaan uudella piirillään vaan jatkaa aiempaa linjaansa, jossa kyseiselle markkinasegmentille julkaistaan kahta grafiikkapiiriä käyttävä ratkaisu.

Forbes, Exclusive Interview: AMD’s Matt Skynner Talks New Radeon Cards, Next-Gen Consoles, 7990 Criticism