Haastattelussa Tim Sweeney

14.05.2006 00:00 |

NVNews on päässyt haastattelemaan Unreal Tournament 2007 -pelin parissa tällä hetkellä hääräävää Tim Sweeneytä. Haastattelun aiheina on muun muassa Ageian PPU -apuprosessorin ja GPU:n käyttö fysiikan mallinnuksessa. Sweeneyn mukaan PPU:n tuomaa laskentatehoa aiotaan käyttää esimerkiksi räjähdyksissä ja veriroiskeiden mallinnuksessa. Kaikki PPU:n vaativat efektit toteutetaan siten, että ne eivät laske kokonaissuorituskykyä ja eivätkä vaikuta moninpelien toteutukseen. GPU:n käyttäminen fysiikan mallinnuksessa on Sweeneyn saaman käsityksen perusteella aavistuksen ongelmallinen esimerkiksi Havok-pelimoottoria käyttävissä peleissä. Suurin ongelma on ilmeisesti se, että pelimoottori laskettaa mallinnuksia GPU:lla pienemmällä tarkkuudella, kuin prosessorilla.

Grafiikkapuolella Sweeney on innoissaan Windows Vistan mukana tulevasta DirectX 10 -rajapinnasta ja kertookin UT2007:n tukevan DX10-ominaisuuksia täysin. Laitteistopuolella Epic käyttää pääasiassa NVIDIAn näytönohjaimia, mutta myös nykyiset ATIn näytönohjaimet ovat Sweeneyn mukaan erittäin hyviä. Prosessoripuolen kysymyksistä seuraa puolestaan tiukka vuodatus Pentium 4 -arkkitehtuurin huonoudesta ja iloa Intelin uusista Conroe-ytimiin perustuvista prosessoreista, jotka tarjoavat vihdoin vastaavaa suorituskykyä, kuin AMD:n prosessorit.

NVNews, Tim Sweeney: the man, the mystery, the legend