Uusimmat

Microsoft kertoi tarkempia tietoja Xbox One -konsolin järjestelmäpiiristä

28.08.2013 14:29 Petrus Laine

Microsoft on kertonut Hot Chips 25 -konferenssissa Stanfordin yliopistolla tarkempia tietoja tulevan Xbox One -konsolinsa järjestelmäpiiristä. Tiivistettynä järjestelmäpiiri koostuu kahdesta neliytimisestä AMD Jaguar -prosesessoriyksiköstä, 768 Stream-prosessoria sisältävästä grafiikkaohjaimesta ja viidestätoista omaan tehtäväänsä erikoistuneesta yksiköstä sekä yhteensä 47 megatavusta eri tyyppisiä muisteja. 5 miljardia transistoria sisältävä järjestelmäpiiri on valmistettu TSMC:n 28 nanometrin HPM-prosessilla ja piirin pinta-ala on 363 neliömillimetriä.

Järjestelmäpiirin prosessoriyksiköt koostuvat kumpikin neljästä 64 bittisestä Jaguar-ytimestä ja 2 megatavun L2-välimuistista. Prosessoriytimien lopullista kellotaajuutta ei ole vielä julkistettu. Grafiikkaohjain koostuu kahdestatoista GCN-arkkitehtuurin laskentayksiköstä eli 768:sta Stream-prosessorista, 48:sta teksturointiyksiköstä ja 16:sta ROP-yksiköstä sekä kahdesta grafiikkakäsky- ja kahdesta ACE-yksiköstä. Grafiikkaohjaimen kellotaajuus on 853 megahertsiä ja se tukee DirectX 11.2-rajapintaa ominaisuuksiensa osalta.

Grafiikkaohjaimen rinnalla toimii muistisiirtojen toimintaa tehostavat MOVE-yksiköt, joista yksi kykenee lisäksi LZ77- ja MJPEG-pakkaukseen ja toinen LZ77-purkuun. MOVE-yksikköjen lisäksi grafiikkaohjaimen rinnalla toimii muun muassa videon purku- ja pakkausyksiköt, DisplayPort ja HDMI -signaaleja ymmärtävä AV-sisääntulo sekä yksikkö, jossa on kolmen lähteen skaalain sekä DisplayPort, HDMI, komposiitti ja SP/DIF-ulostulot.

Lisäksi Xbox Onen järjestelmäpiirissä on erikoistunut SHAPE-audioyksikkö, joka koostuu muun muassa neljästä DSP-yksiköstä, joista kaksi on 128 bittistä vektoriprosessoria, joiden yhteenlaskettu maksimi laskuvoima on 15,4 GFLOPsia (Giga FLoating Point Operations Per Second). Audioprosessorin muiden erikoisyksikköjen yhteenlaskettu laskunopeus vastaa Microsoftin mukaan 18 miljardia toimintoa sekunnissa.

Muistiarkkitehtuurin kohdalla Microsoft on poikennut huomattavasti AMD:n APU- ja järjestelmäpiireille tyypillisistä ratkaisuista. Piirissä on neljä 64 bittistä muistiväylää 8 gigatavun DDR3-muistille, jonka maksimi muistikaista on 68 gigatavua sekunnissa ja koherentissa tilassa 30 gigatavua sekunnissa. Lisäksi suoraan järjestelmäpiiriltä löytyy neljän 256 bittisen muistiohjaimen takaa 32 megatavua eSRAM-muistia, joiden muistikaista on minimissään 109 gigatavua ja teoreettisena maksimina 204 gigatavua sekunnissa. Järjestelmäpiiri tukee AMD:n hUMA:n (Heterogenous Unified Memory Architecture) kaltaista täysin koherenttia muistiarkkitehtuuria, jossa kaikki järjestelmäpiirin osat voivat käyttää samaa muistiavaruutta välimuistit mukaanlukien.

Microsoftin mukaan piirin virransäästöominaisuudet kykenevät pudottamaan sen tehonkulutuksen 2,5 prosenttiin täydestä, mutta ei valitettavasti kertonut kuinka korkea piirin täysi tehonkulutus on. Yhtiön odotetaan julkaisevan konsolin marraskuun aikana.

PC Watch, Microsoft is presented at the Hot Chips Chip Overview of ”Xbox One” (Google Translate)

Muropaketin uusimmat