Uusimmat

NVIDIA esitteli grafiikkapiirien syntyä ja vikojen etsintää valmiista piireistä

22.04.2016 13:15 Petrus Laine

NVIDIA Visitor Lobby

YouTubettaja Blunty on saanut tilaisuuden vierailla NVIDIAn tiloissa ja on julkaissut sieltä kaksi erittäin mielenkiintoista videota. Videoilla käydään läpi miten NVIDIA tutkii esimerkiksi tehtaalta viallisena tulleita grafiikkapiirejä, sekä tulevien grafiikkapiirien kehitykseen liittyvää emulointia.

NVIDIAn Howard Marksin mukaan useimmiten rikkinäisten grafiikkapiirien kohdalla kyse on vain yhdestä ainoasta rikkinäisestä transistorista. Marksin mukaan oikean transistorin löytäminen on verrattavissa tien sivuun heitetyn hampurilaisen etsimiseen Pennsylvaniasta käyttäen etsimiseen ISS-avaruusasemalla sijaitsevaa teleskooppia. NVIDIAn piirien tutkimuksiin käyttämistä työkaluista kehittynein on ionisäteeseen perustuva mikroskooppi, joka kykenee suurentamaan kuvan 1 500 000 kertaiseksi.

NVIDIA emuloi tulevia grafiikkapiirejään massiivisilla Cadencen palvelinfarmeilla. Emuloimalla grafiikkapiiriä pystytään näkemään, toimiiko suunniteltu grafiikkapiiri kuten pitäisi, ainut ero oikeaan piiriin on nopeus, joka on luonnollisesti murto-osia, kun piiriä emuloidaan. Emuloinnissa käytetään apuna ratkaisuja, jotka mahdollistavat palvelinfarmin kytkemisen tavalliseen tietokoneseen siten, että tietokone kuvittelee sen olevan oikea grafiikkapiiri.

 

Petrus Laine

Muropaketin uusimmat