Ubisoft globalisoi: ensin Romaniaan, sitten Intiaan
Pelikehityksen jatkuvasti kallistuessa pelitalot etsivät uusia keinoja hillitä tuotantokustannusten kasvua. Prosessien oikomisen ohella globalisaatio tarjoaa tehokkaan keinon: kasvatetaan pelikehitystä halpatuotantomaissa.
Ubisoftin Romanian studiot ovat todistaneet kykenevänsä laadukkaaseen pelikehitykseen ja nyt yhtiö tähyää yhä kauemmas itään. Ubisoft näet ostaa pamautti Gameloftin Intian studion. Ranskalainen pelijätti omistaa nyt vuonna 2006 perustetun studion, jossa on 120 pelikehittäjää. Tavoite on laajentaa firma 200-päiseksi vuoden kuluessa.
Ubisoft on perustanut äskettäin uuden studion myös Singaporeen.
Itä-Euroopassa ja Aasiassa tapahtuva pelikehitys on kustannuksiltaan merkittävästi edullisempaa kuin pelien teettäminen vaikkapa Ranskassa tai muissa länsimaissa. Toki voi kysyä, että miten pelitekijöiden kulttuurillinen tausta ja pelien tuntemus ylipäätään riittää ennen kaikkea läntisen Euroopan ja Yhdysvaltain markkinoille suunnattujen pelien tekemiseen, mutta ainakin Romanian pojat ovat tähän mennessä onnistuneet urakassaan.
Lue lisää eDomesta
Arvostelu: Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 (PC, PS3, 360)
EVE Onlinen lähdekoodi varastettiin ja pistettiin levitykseen
Minkä mysteeripelin laskuri pyörii Sonyn sivuilla?
OpenGL:n tulevaisuudesta päätetään Suomessa
PR-edustajalla kilahti, tuloksena katkera avautuminen huonosta arvostelusta
Wiikon wanha: Planetary Raiders – se ensimmäinen Elite Online…