Uusimmat

Vain kolme peliä kymmenestä tuottaa voittoa

12.08.2008 13:50 Jukka O. Kauppinen

Sony Europen entinen johtaja, nykyinen Codemastersin toimitusjohtaja Chris Deering ennusti Edinburghin pelifestivaaleilla pelialalle synkkiä näkymiä. Vaikka pelaajien määrä kasvaa, myös pelien kehityskustannukset kasvavat, mikä sattuu ikävästi pelitalojen lompakoihin kun suurin osa peleistä tuottaa nykyäänkin tappiota.

Vuonna 2011 pelialalla on kokonaiset 2,5 miljardia asiakasta, joilla on jonkinlainen pelaamiseen soveltuva vekotin – oli se sitten kännykkä, iPhone, pelikonsoli tai jokin muu vehje.

Deeringin mukaan pelien kustannukset ovat kuitenkin riistäytyneet käsistä – uuden raskaamman sarjan pelin tekeminen maksaa keskimäärin 10 miljoonaa dollaria. Mikä pahinta, parhaimmillaankin vain kolme peliä kymmenestä nettoaa edes kulunsa takaisin, voitosta puhumattakaan.

”Perinteiset kanavat eivät riitä enää pelien kehittämiseen, etenkin kun vuonna 2011 pelimyynti kaupoissa tulee olemaan 20 prosenttia pienempi kuin tänä vuonna”, Deering ennustaa.

Lähde: EIF: Deering Says Only 3 Of 10 Games Recoup Costs

Lue myös

Arvostelu: Sims 2: Kyökki ja kylppäri – sisustajan kamasetti (PC)

Lara Croftit vuosien varrelta – äänestä suosikkisi

Marion avulla olympiakultaan

Metallican Death Magnetic myös nettijakeluun

Ozzy astuu virtuaalilavoille