Vihdoinkin VR ja vikkelämpi ruudunpäivitys? – Nvidia tuo DLSS 2.1 -supersämpläyksen VR-käyttöön
Nvidia pyrkii avittamaan VR-pelien suorituskykyä tuomalla koneoppimista hyödyntävän DLSS 2.1 -supersämpläyksen saataville näytönohjaimillaan.
Nvidian koneoppimiseen pohjautuva kuvanterävöitysteknologia DLSS voi olla mahdollinen ratkaisu VR-pelien suorituskykyvaatimuksiin. VR-laseilla on välttämätöntä käyttää korkeaa resoluutiota, ja 90 kuvaa sekunnissa on käytännössä minimitaso ruudunpäivitykselle. Tämä vaatii näytönohjaimelta enemmän tehoa kuin perusnäytöllä pelaaminen.
Tätä ongelmaa Nvidia pyrkii helpottamaan DLSS:n avulla. DLSS pyörittää peliä alemmalla resoluutiolla ja terävöittää kuvaa ”tekoälyn” avulla. Tämä parantaa huomattavasti ruudunpäivitysnopeutta ja tämän takia teknologiasta voi olla tulevaisuudessa iso hyöty VR-käytössä.
DLSS:n lisääminen peleihin vaatii tosin toistaiseksi ponnistuksia myös pelinkehittäjiltä, eikä teknologia toimi yksinkertaisesti Nvidian ajurin kautta. Tämä toiminnallisuus on tulossa DLSS 3.0 -versiossa. VR-peleille suunniteltu versio on DLSS 2.1.
Nvidia kertoi päivityksestä Q&A-sessiossa Redditissä.