Arvostelu Red Notice on Netflixin historian kallein elokuva, mutta taaskaan taalat eivät ole laadun tae
Netflixin historian kalleimpana tuotantona tunnetun Red Notice -toimintakomedian kolmessa pääosassa nähdään Dwayne Johnson, Ryan Reynolds ja Gal Gadot.
Ensi-ilta (Netflix): 12.11.2021
Alkuperäisnimi: Red Notice
Ohjaus: Rawson Marshall Thurber
Käsikirjoitus: Rawson Marshall Thurber
Pääosissa: Dwayne Johnson, Ryan Reynolds, Gal Gadot & Ritu Arya
Pituus: 118 minuuttia
Ikäraja (Netflix): K13
Netflix-elokuva Red Notice on suuren mittakaavan toimintakomedia, jollaiset normaalisti esitetään elokuvateattereissa isolla valkokankaalla. Perjantaina julkaistva Red Notice on taloudellinen suursatsaus, Netflixin historian kallein elokuvatuotanto, ja sen pääosiin on saatu kiinnitettyä kolme tämän hetken kuumimpiin kuuluvaa näyttelijänimeä.
Kaikesta tästä suuruudesta huolimatta elokuva on lähes totaalinen mahalasku. Voisi ajatella, ettei Dwayne Johnsonin, Ryan Reynoldsin ja Gal Gadot’n tähdittämä toimintakomedia voisi mitenkään mennä pieleen. Red Notice on kuitenkin kaikesta tästä tähtimateriaalista huolimatta mitäänsanomaton ja yllättävänkin tylsä tekele, jossa niminäyttelijät vetävät roolinsa autopilotilla.
Red Notice -nimi viittaa Interpolin kaikista etsityimmille rikollisille antamaan leimaan. Elokuvassa Johnsonin esittämä FBI-agentti John Hartley astuu Interpolin hiekkalaatikolle jahdatessaan kuuluisaa taidevarasta, Reynoldsin esittämää Nolan Boothia. Hän nimittäin epäilee, että Boothin tähtäimessä on ryövätä kallisarvoiset Kleopatran munat, joita on kaikkiaan kolme, mutta joista kolmas on kateissa.
Hartleyn onnistuu napata Booth, ja sattumusten kautta he päätyvät tekemään yhteistyötä napatakseen toisen kuuluisan, arvokkaiden munien perässä olevan taidevarkaan, Gadot’n esittämän Bishopin. Tarina vie Mission: Impossible -tyyliin näyttävästi ympäri maailmaa, sisältää ovelia ryöstöjä ja vauhdikkaita pakoja, keskinäistä herjan heittoa, ystävyyttä ja petosta.
Rawson Marshall Thurberin (Skyscraper, Dodgeball) ohjaama ja käsikirjoittama Red Notice on kuitenkin persoonaton toimintakomedia, josta on vaikea löytää mitään omaperäistä. Salaperäisen MacGuffinin perässä maailmaa kiertävä tarina kaipaisi todellakin ravistelua.
Jokainen näyttelijä näyttelee juuri sitä roolia, missä heidät on viime aikoina totuttu näkemään, ja saa lauotut vitsitkin kuulostamaan automaatin suoltamilta. Gadot on aina yhtä upea Wonder Woman, Johnson jäyhä oikeudenpalvelija ja Reynolds tuttuun tapaan sanavalmis huumorikaveri. Etenkin Reynolds näyttää niin väsähtäneeltä roolissaan, että näyttelijän ilmoittama tauko töistä tulee varmastikin tarpeeseen. Johnsonin kanssa hänelle yritetään virittää samanlaista bromancea kuin The Hitman’s Bodyguard -elokuvissa Samuel L. Jacksonin kanssa, mutta tällä kertaa heidän keskinäisessä kemiassaan tai edes vitseissään ei kipinöi.
Muutenkin Red Notice lainailee paremmiltaan, eikä edes peittele sitä. Viittaus Indiana Jonesiin on tavallaan jopa ihan hauska, mutta jotain omaperäistäkin elokuvaan olisi kaivannut.
Tuotantosuunnittelu lavasteineen on hulppean komeaa ja rekvisiittakööri on tehnyt upeaa työtä kaikkien elokuvassa nähtävien härpäkkeiden kanssa. Mutta liekö koko 200 miljoonan dollarin budjetti kulunut näyttelijäpalkkioiden kanssa näihin, kun lopputuloksesta on tullut niin hengetön.
Kaikesta suuruudestaan huolimatta Red Notice on laiskasti käsikirjoitettu, pelkästään näyttelijöittensä vetovoimaan luottava pannukakku, joka ei suuremmin ihastuta toimintakohtauksillaan, ei naurata eikä muutenkaan viihdytä kuin hetkittäin.
Elokuvan alkupuolella nähdään kohtaus, missä Reynoldsin hahmo pyrkii pakoon poliiseja rakennustelineillä, missä kuvatussa, Jackie Chanin oivaltavuudelle kumartavassa koreografiassa on sentään jotain yritystä. Mutta jos elokuvasta jää positiivisesti mieleen pelkästään yksi kohtaus, on kokonaisuus mennyt melko pahasti metsään.
RED NOTICE
”Nimekkäästä näyttelijäkaartistaan ja hulppeasta budjetistaan huolimatta Netflixin toimintakomedia Red Notice on hengetön ja persoonaton tekele, joka lainaa paremmiltaan ja laittaa näyttelijänsä toimimaan ärsyttävyyteen asti tutuissa muoteissa.”