Arvostelu Stellar Blade kosiskelee PS5-pelaajia seksillä – paljaan pinnan alta löytyy kuitenkin oikeasti ihan pätevä peli
Korealaiskehittäjien voittoputki jatkuu viihdyttävän, joskin aavistuksen nähdyn toiminnan parissa.
Julkaisupäivä: 26.4.2024
Kehittäjä: Shift Up
Julkaisija: Sony Interactive Entertainment
Saatavilla: PlayStation 5 (testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: K18
Peliä pelattu arviota varten: 28 tuntia
Korealaisilla pelikehittäjillä on ollut takanaan ansiokas vuosi. Muun muassa Dave the Diver, Lost Ark sekä Lies of P ovat mitelleet niin vuoden peli -tittelistä kuin haastaneet onnistuneesti genren vakiintuneet virstanpylväät, eikä meininki tunnu laantuvan tänäkään vuonna. Shift Upin uusi toimintapeli Stellar Blade saavutti väitetysti lähes 700 000 pelaajaa jo aiemmin julkaistulla demollaan, joten lopulliselle tuotokselle on selkeästi kysyntää.
Kysyntään on saattanut tosin vaikuttaa myös se toinen syy, minkä vuoksi Stellar Blade on ollut viimeaikoina otsikoissa. Pelaajat ovat hehkuttaneet hurmeisesti pelin ulkoista antia, tai tarkalleen ottaen, päähenkilö Even ulkoista antia, joka noudattaa tyypillisen kliseistä animemuotoilua muhkeine kurveineen ja hölskyvine rintoineen.
Kehittäjät eivät ole edes yrittäneet peitellä omia himojaan pelin edetessä, mikä näkyy niin taktisesti suunnatuissa kamerasommitelmissa kuin alati vähäpukeisemmiksi käyvissä vaatevaihtoehdoissa.
Onneksi seksikkäiden pitsipöksyjen ja ihonmyötäisten nakupukujen alle on onnistuttu piilottamaan myös ihan oikea peli. Vieläpä sellainen, joka tarjoaa genren ystäville varsin viihdyttävää mättöä.
Jälleen yksi tuhottu maailma
Stellar Blade sijoittuu postapokalyptiseen tulevaisuuteen, jossa ihmiset käyvät altavastaajina sotaa hirviömäisiä otuksia vastaan. Naytibaksi kutsutut monsterit ajoivat ihmiskunnan jo kertaalleen pois Maasta, mutta pelaajan ohjaama Eve lähetetään osana iskujoukkoa puhdistamaan maankimara takaisin ihmisille.
Juoni on ensikuulemaa aavistuksen mielekkäämpi, vaikka se ei missään vaiheessa suoranaisesti räjäytä tajuntaa. Touhu etenee silti viihdyttävänä ja riittävän mutkikkaana pitääkseen pelaajan kiinnostuneena, ja maailmaa sekä sen historiaa avataan hiljalleen enemmän. Minkäänlaista tunnelatausta on kuitenkin turha odotella, sillä hahmojen osalta panostus on selkeästi ollut näiden ulkonäössä kuin sisäisissä sielunmaisemissa.
Pelin esittelemä maailma jää niin ikään hieman tavanomaiseksi, vaikka Unreal Engine 4:llä toteutetut visiot näyttävät kauttaaltaan upeilta. Silti ränsistyneet ja luonnon takaisin valtaamat kaupungit sekä valtavat aavikot eivät suoranaisesti huuda omaperäisyyttä. Toisinaan suunnittelu onnistuu kuitenkin tavoitteessaan ja eritoten valtavien metropolien kaukaisuuteen leviävät rauniot tavoittavat jotain kaihoisaa menneestä maailmasta.
Tarinankerronta ei ole kuitenkaan Stellar Bladen valtti, vaikka se keskiverto genren peliä mielekkäämmäksi nouseekin.
Näyttävää ja aavistuksen tahmeaa toimintaa
Pelattavuuden osalta luvassa on kolmannen persoonan tyyliteltyä toimintaa, jossa vihollisia mätetään poikki ja kumoon näyttävin komboin. Nykytrendejä mukaillen mättö on verrattain haastavaa, mutta ei kuitenkaan soulslike-peleille tyypillisen armotonta. Kuolemasta ei juurikaan sakoteta, mutta viholliset ovat tappavia ja etäisyydet tallennuspisteiden välillä ovat ennen oikoreittejä pitkät. Vaikeustasoa voi kuitenkin vapaasti säätää lennosta, jos ja kun seinä tulee vastaan.
Monipuolisuuden osalta Stellar Bladesta löytyy jokseenkin kaikki genrelle tutut toiminnot erikoisliikkeistä väistöihin ja vastaiskuihin. Jälkimmäisiä on poikkeuksellisesti muutamaa erilaista riippuen vihollisten tekemistä värikoodatuista liikkeistä, joten näiden kombojen opettelu on usein tärkeää. Vastustajat voi lisäksi lamaannuttaa onnistunein torjunnoin, mikä on niin ikään nähty lajityypin viimeaikaisissa peleissä jo useaan otteeseen.
Silti tutuista ainesosista on onnistuttu kyhäämään varsin maukas soppa, jonka ainoahko kritiikki on hieman tahmeat kontrollit. Hahmon liikehdintä ei ole niin sujuvaa kuin olisi suotavaa, joskin tämä on pitkälti makukysymys. Moite ei ole myöskään murheista suurin, sillä pääosin toiminta vetää mukaansa alusta alkaen. Viholliskatras on laaja ja vaihteleva, mikä pitää mielenkiinnon yllä. Ainoastaan loppupuolella kehittäjät sortuvat genren tylsään sudenkuoppaan tarjoamalla aiempia vihollisia vain entistä kestävämpinä, tappavampina ja lukumäärältään runsaampina.
Omaa hahmoaan pääsee lisäksi modaamaan vihollisilta saatavalla kybernetiikalla, joka tuo tuttuun tapaan erinäisiä bonuksia tiettyjä pelityylejä varten. Even voi esimerkiksi rakentaa kestämään paremmin iskuja, kaukotaistelijaksi tai tappavaksi lasikanuunaksi. Näiden välillä voi vaihdella lennosta uuteen, jos jokin kohta tuntuu ylitsepääsemättömältä. Modifikaatioita voi lisäksi päivitellä maailmasta löytyvillä ja sivutehtävistä saatavilla resursseilla.
Even päälle puettavat vaatteet ovat sen sijaan tyystin kosmeettisia, joten tämän voi pukea vaikka koko pelin ajaksi bikineihin, jos oma näkemys eliittisotilaasta vastaa tällaista visiota. Kehittäjien sielunmaisemasta kertonee riittävästi, että valtaosa puvuista on juuri alusvaatteita tai paljastavia juhlamekkoja, joista näyttävimmät – sanan todellisessa merkityksessä – on lukittu keräilytehtävien ja muiden salaisuuksien taakse.
Muutakin kuin vain pintaa
Visuaalisesti Stellar Blade näyttää tosiaan upealta ja pyörii kaiken lisäksi erinomaisesti. Kuvaustiloja on tarjolla peräti kolme, joista puoliväliin jämähtävä Balanced tuntui pelin nopeatempoisuuden ja näyttävyyden osalta täydelliseltä kompromissilta. Taistelut eivät muuttuneet diashowksi, mikä tämän genren peleissä on elintärkeää, mutta silti Xionin kaltaiset kaupungit ja muut maisemat tarjosivat riittävästi silmänruokaa.
Stellar Blade ei jää kuitenkaan vain pelkäksi silmäkarkiksi, vaan kurvikkaan pinnan alta löytyy ihan ihka oikea ja nautinnollinen toimintapeli. Genren parhaimmistoon sillä ei ole asiaa, mutta soulslikejä kevyempää viihdettä kaipaaville luvassa on varsin hiottu kokemus.
STELLAR BLADE
”Kurvikasta muotoilua ja näyttävää toimintaa yhdistävä Stellar Blade uppoaa genren ystäville.”