iPhone-pelit voivat olla kultakaivoksia tekijöilleen
Vaikka ”todellisten pelikoneiden” omistajat saattavatkin tuhahdella pilkallisesti Applen iPhonelle ja iPod Touchille pelilaitteina, niin niiden laaja käyttäjämäärä takaa että hyville tuotoksille piisaa myös ostajia. Parhaimmillaan pelit voivat netota tekijöilleen päätähuimaavia summia.
Suomalaiset pienpelikehittäjät ovat jo astuneen iPelien maailmaan. Ilmeisesti tulotkin ovat kohtuullisia, mutta matkaa esimerkiksi iShoot-pelin tasolle taitaa vielä riittää.
iShootin luonut Ethan Nicholas irtisanoutui SUNilta sinä päivänä, kun hänen teoksensa nousi App Storen myyntilistojen ykkössijalle. Tuona päivänä hän nettosi myynneillä vaatimattomat 37 000 taalaa. Samassa kuussa herran pelimyynnit ylsivät 600 000 dollariin.
Ei hullummin, etenkään kun peli on iänikuinen tykkipeliklooni, jollaisia on pelattu vuosikymmeniä, aina C-64:n Artillery Duelista klassiseen Scorched Earthiin.
Viime vuonna Trism-puzzlepelin tekijä kertoi ansainneensa pelillään kahdessa kuukaudessa 250 000 dollaria.
Applen iMyynnit ovatkin selvästi uusi ja tehokas kanava niin itsenäisille pelikehittäjille kuin myös vähän suuremmillekin pelitaloille. Tarvitaan vain annos hyvää onnea, hyvää hypeä ja ripaus markkinointia, niin hyvä peli voi nousta listakärkeen ja netota tekijöilleen kelpo summat.
Lähde: Coder’s Half-Million-Dollar Baby Proves iPhone Gold Rush Is Still On
Lue myös
Alien ja Predator jälleen hippasilla
Amin ”idi” Asikainen runttaa EA:n nyrkkeilypelissä
eDomen arvosteluviikko: Last Remnant, Lord of the Rings, Mirror’s Edge, Skate 2