Uusimmat

Rare tekee raremaista peliä? Oli jo aikakin!

24.03.2015 17:45 Jukka O. Kauppinen

Brittiläinen pelikehittäjä Rare taitaa olla jo niin muinaista kauraa, että ainakaan nuoremmille pelaajille se ei varmaan sano enää yhtikäs mitään. Viva Pinatat, Kinect Sportsit ja ilmaismätkintä Killer Instinct eivät nyt ole ihan suoranaisesti klassikkopelejä, vaan niitä on kaivettava paljon, paljon kauempaa firman rikkaasta historiasta. Sillä Rare on yksi videopelibisneksen todellisista veteraaneista.

Rare-studion historia näet alkaa vuodesta 1986, mutta sitä ennen samat kaverit pyörittivät pelibisneksen ehkä ensimmäistä superstarafirmaa, Ultimatea. Ultimate Play the Game oli 1982-1988 ajanjaksolla yksi koko bisneksen tunnetuimmista ja myyvimmistä vaikuttajista. Nääs. Ja Raren aikakaudella firma oli pitkään yksi Nintendon kovimmista luottokehittäjistä, joka teki monta megahittiä.

Vaan eipä ole Rare tehnyt enää raremaisia pelejä pitkään aikaan. Microsoftin ostettua firman taival oli alkuun vaihtelevaa ja poukkoilevaa, eivätkä isotkaan projektit oikein onnistuneet. Viva Pinata ja Jetpac Refuelled olivat kyllä oivia, mutta siihen se jäikin.

Nyt Rarea yritetään kuitenkin ohjata takaisin luovuuden ja raremaisuuden tielle. Firma on päästetty pois Kinect-pakkopullaraiteelta, ja väittämät kertovat että työn alla on jotain kivaa ja studion perintöä kunnioittava.

Entinen rarettaja Gavin Price esimerkiksi vihjaa, että ”tiedän mitä he tekevät ja se kuulostaa todella hyvältä.”

Microsoftin oma pelipomo Phil Spencer puolestaan kiusailee, että ”Rare tekee hyvin raremaista peliä, kuten pitääkin.”

Rarettaja Robin Beanland on puolestaan sanonut, että ”vuosi 2015 tulee olemaan Rarelle todella mahtava!” ja vihjasi perään Banjo-Kazooiella.

Odotetaan innolla ja jännityksellä. Ja toivotaan, että jos Banjoon mennään, niin ei ryvetä pelkässä retrossa. Kyllä hyvä, Rare-henkeä huokuva ihan uusikin seikkailu olisi jees.

Lähde: The Guardian

Lisää aiheesta

James Bondin kamalin ase syväanalyysissä – GoldenEye 007 ja The Klobb 

Microsoft: Rare on enemmän kuin pelkkä Kinect Sports 

Pala rakastettua Banjo-Kazooieta syntyi uudelleen Unreal Engine 4:ssä 

Siihen meni vain vuosikymmen, mutta lopultakin Conker’s Bad Fur Day sai kommenttiraidan