Uusimmat

Metroid Prime 3: Corruption (Wii)

09.11.2007 16:43 Tero Lehtiniemi

Nintendon Metroid-sarja on edennyt jo kunnioitettavaan kymmenenteen osaansa. Palkkionmetsästäjä Samus Aranin edesottamuksista kertova peli sai alkunsa puzzle-henkisinä tasohyppelypeleinä, mutta viimeisten konsolisukupolvien aikana Retro Studiosin Metroid Prime -pelien myötä niistä on kehittynyt täysiverinen 3D-räiskintä. Silti peli ei ole unohtanut juuriaan.

Metroid Prime 3: Corruption on Prime-trilogian päättävä osa ja samalla ensimmäinen Wiille yksinoikeudella tehty 3D-räiskintä. Jo Resident Evil 4 osoitti, että hyvin toteutettuna Wiin kontrollit toimivat räiskinnässä paremmin kuin perinteiset padiohjaimet. Retro Studiosilla haaste oli kuitenkin suurempi: Primet ovat platformer-henkisiä räiskintöjä, joissa on huima määrä erikoisominaisuuksia ja toimintoja. Taipuivatko Wiin kontrollit Retron poikien käsittelyssä myös tällaiselle sopiviksi, ja kuinka hyvin?

Metroid Prime 3: Corruption sijoittuu aikaan puoli vuotta kakkososan jälkeen. Samus palaa edellisestä tehtävästään ja telakoituu federaation Olympus-alukselle. Raportin palauttaminen muuttuu hyvin nopeasti uudeksi tehtäväksi, kun avaruuspiraattien hyökkäys pilaa iloisen jälleennäkemisen. Pian Samus huomaakin sukkuloivansa useiden leviathan-siementen uhkaamien planeettojen välillä. Prime-trilogian päättymisen myötä päästään lyömään todennäköisesti viimeinen niitti sekä avaruuspiraattien että aina niin ongelmallisen Dark Samuksen suunnitelmille.

Tuttu juttu

Metroid Prime 3: Corruption on aikaisempien Metroid Primejen tapaan peli, joka yhdistää vanhoista Metroid-peleistä tutut puzzle-platform-elementit moderniin ensimmäisen persoonan räiskintäpeliin. Varsinainen resepti ei ole juuri muuttunut trilogian edetessä, ainoastaan kehittynyt ja edistynyt. Näin on myös kolmososan kanssa. Primensä pelanneet ovat pelimekaniikan kanssa edelleen kuin kotonaan, muutoksia on lähinnä Samusin varusteiden päivitysjärjestelmässä ja parissa uudessa apuvälineessä.

Pelin edetessä Samus koluaa niin sotilaskomplekseja, avaruusaluksia kuin toinen toistaan mystisempiä planeettojakin, joten maisemissa on riittävästi vaihtelua. Vaikka peli viliseekin puzzlenpoikasia on suurin osa näistä lähinnä virkistämässä pelaajan aivonystyröitä eikä suoranaisesti pysäyttämässä peliä. Samusin kypärään asennettu skanneri nimittäin antaa yleensä ainakin suuripiirteisen vihjeen siitä, miten milloin mikäkin vastaan tuleva este on selvitettävä. Suurin osa pulmista vaatii Samusin apuvälineiden luovaa käyttöä. Prime-noviisit totutetaan Samusin ominaisuuksiin ja pelin kontrolleihin vaivihkaa pelin ensimmäisen osion aikana.

Perinteisten sädetykkien ja ohjusten lisäksi Samusin haarniska pitää sisällään mitä moninaisempia teknisiä apuvälineitä. Metroid Primejen tuttu ikiominaisuus on morph-pallo, joka muuttaa Samuksen vinhaa vauhtia liikkuvaksi, aikapommeja pudottavaksi kuulaksi, jolla pystyy tunkeutumaan pienempiin suuaukkoihin kuten putkiin tai ilmastointikanaviin. Muita apuvälineitä ovat esimerkiksi tartuntavälineenä toimiva lasso, minkä ohella monet haarniskan laajennuksista kehittyvät pelin edetessä hieman Super Metroidista tuttuun tyyliin.

Vaikka Prime-sarja onkin koko historiansa ajan pysynyt pääpiirteittäin samana, on edistystä silti tapahtunut merkittävästi. Vaikka Wii ei graafisella puolella kilpaile PS3:n ja tai Xbox 360:n kanssa, on laitteen teknisistä ominaisuuksista silti saatu irti varsin pätevää ja ennen kaikkea sulavasti pyörivää grafiikkaa. 60 fps, eli 60 ruutua sekunnissa –päivitysnopeus, on Corruptionissa pääsääntö, ei poikkeus. Muuten pelisarjan kehityksen huomaa pienissä asioissa: rytmitys, ympäristöjen monipuolisuus, hahmointeraktion määrä ja ylipäänsä kaiken mahdollisen toteutus ja esillepano on osa osalta parantunut ja kehittynyt. Corruption saavuttaa monella tavalla huippupisteen näissä kaikissa, mutta erityisesti kontrolleissa.

Konsoliräiskintöjen tulevaisuus

Metroid Prime 3: Corruption hyödyntää Wiin kontrolleja täydellisesti, joten pelko pelimekaniikan monimutkaisuuden soveltumattomuudesta ohjaimille osoittautuu täysin turhaksi. Samusta liikutellaan ympäriinsä nunchak-ohjaimen tikulla, kääntyminen, tähtäily, ammuskelu ja hyppiminen taas hoidetaan wiimotella. Hetken totuttelun jälkeen homma pelittää täydellisesti. 3D-räiskintöjä vähemmän pelanneille tarjolla on kätevä automaattilukitus ja ohjaimen herkkyyteen perustuvat kontrollien vaikeustasot.

Vaikka Samus kerää matkansa aikana hirveän määrän erilaisia apuvälineitä, on Wiin ohjainten rajoitetut mahdollisuudet otettu tässä kohdassa huomioon. Samusin varustemäärä ei varsinaisesti tietyn pisteen jälkeen lisäänny, vaan vanhat esineet saavat uusia ominaisuuksia. Morph-pallo pystyy sopivan päivityksen jälkeen tarttumaan seiniin ja esimerkiksi sädetykkien monikäyttöisyys kasvaa. Oman mausteensa peliin tuo myös uusi Hyper-tila, jossa Samus kerää itseensä Phazon-energiaa, nostaen aseistuksensa tehon huimiin sfääreihin ja tehden sankarittaresta käytännössä kuolemattoman. Hyper-tilan käyttöä on kuitenkin rajoitettu, ja sen kanssa taktikoiminen muodostaa oman taiteenlajinsa.

Toinen laajempi pelimekaniikallinen uudistus on Samuksen avaruusaluksen laajempi läsnäolo. Uudella komentovisiirillä tästä tulee nimittäin paljon muutakin kuin planeettojen välillä matkaamisen apuväline: aluksen voi visiirillä kutsua esimerkiksi antamaan tulitukea, tai yksinkertaisesti vain laskeutumaan maahan. Planeettojen välillä joutuu reissaamaan varsin ahkerasti, ja helposti saatavilla oleva liikkuva lataus- ja tallennuspiste vähentää aikaisemmissa Metroid Primeissä silloin tällöin turhauttanutta edes takaisin ramppaamista. Nyt alueiden välillä liikkuminen on monin verroin kätevämpää.

Corruption on omalla tavallaan loppu ja uusi alku. Prime-trilogia saatetaan sen tarinan myötä viihdyttävään, joskaan ei kovin omaperäiseen tai ennalta-arvaamattomaan päätökseen. Samalla se on Wiin teknisistä rajoitteista huolimatta esimerkillisesti tehty 3D-räiskintä. Pelimoottori ei nikottele juuri lainkaan ja kontrollimekaniikan toteutus osoittaa juuri siihen suuntaan, mihin konsoliräiskintöjen tulisi mennä.

Wii ei ehkä ole teknisesti paras alusta tämän lajityypin peleille, mutta kontrollien avulla se on omalla tasollaan kohottanut lajityyppinsä standardit aivan uudelle tasolle. Uusi sukupolvi on muutakin kuin komeampaa grafiikkaa. Metroid Prime 3: Corruption osoittaa omalta osaltaan, että se voi ja sen täytyykin olla jotain muuta, jotain enemmän. Uusi sukupolvi tuo mukanaan myös täysin uudenlaisia tapoja kokea vanhoja pelityyppejä, mitä Corruption nimenomaisesti tarjoaa. Samalla se on Wiin pelivalikoiman ehdotonta kärkeä. On kuitenkin muistutettava, että jos Metroid-resepti ei ole aiemmin sopinut omaan pelimakuun, muutosta tuskin tulee tapahtumaan myöskään Corruptionissa.

 

Tekijä: Retro Studios
Julkaisija: Nintendo
Testattu:Wii
Saatavilla: Wii
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://wii.nintendo.com/site/metroidprime3/

 

Lue lisää eDomesta

Metroid Prime 2: Echoes –ennakko (GC)

Metroid Prime: Hunters (DS)

Nintendo DS:n verkkopelaaminen kasvaa ja kehittyy

Nintendo ei pelkää lykätä pelejään

Nintendolta pino Japanin julkaisupäiviä

PlayStation 3, Xbox 360 ja Revolution – kolme erilaista lähestymistapaa

Top 10 –listat 4.10.2007

Kuka on videopelien sankaritar yli muiden?

Katso tilanne vastaamatta