Habitat – morppailua Second Lifen malliin jo 80-luvulla C-64:llä
Kaikkea sitä löytää kun kaappejaan kaivelee. Vanhoja pelilehtiä roudatessani istahdin tuttujen kanssa namijuomalle, jonka yhteydessä äijälauma lueskeli 80-luvun pelijulkaisuja. Zzap, ACE, C=Lehti, voi niitä aikoja. Eräs artikkeli kuitenkin räjäytti tajuntaa ja pahasti. Habitat? Massiivimoninpelattava seikkailupeli? 80-luvulla? Commodore 64:llä?
Kyllä vain. Kyseessä on vuonna 1987 C-64:lle julkaistu MMO-seikkailupeli, joka mahdollisti yli 20 000 kuusneba-pelaajan yhteisen verkkoseikkailun.
Huikea teos. Tekijänä Lucasfilm, projektissa mukana Ron ”Monkey Island” Gilbert ja George Lucas. Suunnittelija ja pääohjelmoi Chip Morningstar, joka teki myös Koronis Riftin, Maniac Mansionin ja Zak McKrackenin.
Peli käytti erityistä Commodore 64:lle suunniteltua Quantumlink-verkkopalvelua, jonka ansiosta vanha kunnon sotaratsu pystyi käyttämään tällaista edistyksellistä, ehdottomasti aikaansa edellä ollutta MMO-järjestelmää.
Habitat itsessään ei osoittautunut kovin pitkäaikaiseksi. MMO-peli suljettiin jo vuonna 1988, mutta palasi samana vuonna toisella nimellä. Vuonna 1990 Fujitsu lisensoi Habitatin teknologian ja julkaisi pelistä oman version, ostaen lopulta koko ohjelmiston 1995. Habitatin suoria perillisiä ovat edelleen toimivat chatti- ja pelimaailmat Vzones ja Second Kingdom.
Lisäksi Habitatin mekaniikka ja toiminnot löytyvät melko suoraan nykyisistä MMO-peleistä, selkeimmin Second Lifestä.
Habitat:
http://www.mobygames.com/game/c64/habitat
The Lessons of Lucasfilm’s Habitat
Cyberspace: Getting There From Here
Lue lisää eDomesta
Verkkoseikkailujen mokaisessa maailmassa osa 1: laatumorpit
Verkkoseikkailujen mokaisessa maailmassa osa 2: roskamorpit
Age of Conan – Ison Arskan jalanjäljillä Hyboriassa
Anarchy Online froobien silmin