Kehittäjä: Warhammer Online julkaistaan keskeneräisenä
Warhammer Online: Age of Reckoningin useaan kertaan lykätty ja siirrelty julkaisu lähestyy, sillä pelin käynnistymiseen on aikaa enää muutama kuukausi. Pelin pääkehittäjä kertoi nimittäin äskettäin, että pelistä tulee puuttumaan iso pala kun se julkaistaan.
Mark Jacobs, entisen EA Mythicin – joka nimettiin äskettäin uudelleen Mythic Entertainmentiksi – perustaja ja ykköskiho, kertoilee karuja uutisia säännöllisessä Warhammer Online -uutiskirjeessään. Sen jälkeen kun peliä lykättiin useasti hiomisen ja viimeistelyn vuoksi, monet odottivat syksyllä julkaistavan pelin olevan priimakunnossa. Nyt näyttää siltä, että peli ei tule olemaan edes valmis.
Jacobs kertoo nimittäin, että neljä pelin kuudesta rodusta aloittaa sotansa ilman pääkaupunkejaan. Vain ihmisillä ja kaaoksen joukoilla on omat kaupunkinsa, muut lisätään peliin myöhemmin. Kun huomioidaan, että viholliskaupunkien ryöstely ja tuhoaminen on eräs pelin mainostetuimmista ominaisuuksista, uutista ei voi mitenkään pitää hyvänä.
Vielä heikommalta kuulostaa se, että julkaisuversiosta tulee puuttumaan kokonaan neljä hahmoluokkaa. Ihmiset, örkit, kääpiöt ja Dark Elfit aloittavat nimittäin pelinsä yhden hahmoluokan vajauksella. Jos äsken PVP-miehille tuli märkää pyyhettä ympäri korvia, nyt on PVE-miesten aika masentua.
Mark Jacobs itse toteaa, että leikkauksista on turha syyttää EA:ta, sillä tiimi on tehnyt päätökset itse. Syynä on ajan loppuminen, sillä puuttuvat hahmoluokat ja kaupungit eivät ehtisi valmiiksi pelin julkaisuun mennessä, ainakaan Mythiciä tyydyttävällä tavalla. Firman edustajat toteavat, että he haluavat tehdä loistavan pelin ja jos se vaatii joidenkin tylsältä vaikuttavien ominaisuuksien lykkäämistä kunnes ne kelpaavat heille, he ovat valmiita tähän.
Mythic haluaakin muistuttaa, että niiltä jo valmiiksi tulleilta alueilta löytyy järkyttävät määrät sisältöä ja alueet ovat todella hyvin viimeisteltyjä, sekä siitä, että neljän hahmoluokan poistamisen jälkeen jäljelle jää yhä 16 vaihtoehtoa, joista kaikkien uskotaan olevan hauskoja.
Se suurin takaisku lieneekin mahdollinen hitti pelaajien luottamukseen. Mikäli tämä luottamus pelin tulevaisuuteen katoaa, se näkynee välittömästi kassavirrassa. Näin kävi myös Age of Conanille, joka lupasi pelaajilleen maat ja taivaat, mutta julkaistiin keskeneräisenä. Pelaajat eivät jaksaneet moista kauaa katsella, joten ennätystahtiin myynyt peli on nyt hylätty useimpien toimesta. Onko tässä myös Warhammer Onlinen tulevaisuus? Toivottavasti ei.
Lisää aiheesta
Warhammer 40,000 Online on massiiviroolipeli!
Warhammer Online vasta ensi vuonna
Warhammer Onlineä lykättiin taas kerran
Aurinko nousi, Warhammer Onlineä lykättiin
Mythic: ”emme edes yritä potkia WoWia persiille”
Electronic Arts hankki Mythic Entertainmentin
Lue myös
Wrath of the Lich King -ennakko: osa 1