Uusimmat

League of Legends on massiivisista verkkopeleistä tuottoisin

26.10.2014 14:00 Juho Anttila

Massiivisilla verkkopelit on korkean tason termi, jolla viitataan pääasiassa pelkästään verkossa pelattaviin peleihin, joiden yhtäaikainen pelaajamäärä joko varsinaisen pelin tai metapelin puolella voi lähes rajattoman korkeaksi. Tunnetuin genren edustaja lienee World of Warcraft -morppi, mutta mitattaessa pelien tuottavuutta vanhan kunnon WoW ei ylläkään enää kärkisijoille.

SuperData-analyysitalo on analysoinut massiivisten verkkopelien tuottoisuutta vuoden aikajänteellä. Tulokset osoittavat, että League of Legends on noussut listan kärkeen melkoisen huikealla 946 miljoonan dollarin vuotuisella liikevaihdolla. Arvion mukaan League of Legendsin maailmanlaajuinen markkinaosuus on kokonaista 11,9 prosenttia.

Kaksi seuraavaa sijaa menevät ainakin Suomessa vähemmän tunnetuille Crossfirelle ja Dungeon Fighter Onlinelle. World of Warcraft löytyy listalta vasta sijalta neljä 728 miljoonan dollarin vuosituoton kera. Viidenneksi yltävä World of Tanks tuotti ”ainoastaan” 369 miljoonaa dollaria.

Maantieteellisesti tarkasteltuna Aasia on yhä suurin verkkopelien markkina-alue. Aasialaisen verkkopelimarkkinan koko on 4,2 miljardia dollaria. Euroopan vastaava lukema on 3,1 miljardia dollaria, kun Yhdysvaltojen puolella rahaa liikkui 2,1 miljardin dollarin edestä.Ilmaispelattavien pelien markkinaosuus oli jokaisella markkina-alueella vähintään kolme kertaa maksullisten markkinaosuuden kokoinen.

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisää aiheesta

Riot laittaa League of Legendsin tarinan uusiksi

Analyytikko: League of Legendsin talousmalli on huono

LoL on supersuosittu – mutta ei edes tuottoisin!