Uusimmat

LucasArts tunnustaa: liikaa Star Warsia

12.05.2008 15:34 Jukka O. Kauppinen

Kauan sitten, muinaisina pelaamisen vuosina, Lucasfilm Games ja LucasArts olivat tae laadusta, omaperäisistä peleistä ja upeista visioista. Sitten tuli romahdus ja vuosituhannen vaihteessa yhtiö oli vain varjo entisestään. Jäljellä oli vain roskaa suoltava Star Wars -tehdas. Tänään firmalla on jo pokkaa myöntää virheensä.

LucasArtsin tuottaja Camero Suey myöntää, että ”Star Wars on yksi hienoimmista lisensseistä, mitä videopeleistä on olemassa. Innostuimme siitä liikaa ja julkaisimme pelejä, jotka eivät olleetkaan enää niin hyviä kuin olisimme halunneet.”

”Olemme nykyään myöntäneet tämän itsekin. Mitä enemmän Star Wars -pelejä pusket markkinoille, sitä mitäänsanomattomammaksi ne muuttuvat.”

”Nyt keskitymme kertomaan loistavia Star Wars -tarinoita, joissa on mukana myös jännittävä ja mukaansatempaava pelattavuus – huippuhyvää tekniikkaakaan unohtamatta. Se on Star Wars -pelien tulevaisuus.”

Lähde: Videogamer.com, Star Wars: The Force Unleashed.

Tähän vielä pieni katsaus historiaan. Julkaisimme jo vuonna 2000 artikkelin LucasArtsin matka maineesta mutaan, jossa kritisoitiin firman pelien laadun rapautumista ja keskittymistä surkeisiin Tähtien sota -peleihin.

Lucasfilm Games perustettiin jo vuonna 1982. Yritys osoitti alusta alkaen merkkejä omaperäisestä, pitkäjänteisestä suunnittelutyöstä ja riskien ottamisesta.

Sitten…

Vuosikymmenen edetessä Lucas alkoi sitoutua ehkä turhan voimakkaasti Star Warsiin. Ongelma ei kuitenkaan vielä pintautunut, sillä pelit olivat järjestään järjettömän hyviä. Avaruustaistelusimulaattorit X-Wing ja TIE Fighter viihdyttivät sekä simulaattori- että toimintakansaa. 3D-räiskintä Dark Forces ja jatko-osa Jedi Knight siirsivät SW-universumin loistavasti yksittäisen soturin silmistä kuvatuksi, ja tarjosivat ainutlaatuista vaihtelua muutoin varsin tylsään genreen. Rebel Assault II tarjosi ensimmäistä uutta kuvattua SW-materiaalia yli kymmeneen vuoteen ja upposi faneihin kuin kivi kaivoon. Seikkailujen ystäviäkään ei unohdettu. Sam & Max Hit the Road tarjosi järjetöntä kreisihuumoria, Day of the Tentacle muuten vain hulluttelua ja Full Throttle juonellisesti ja teknisesti vaikuttavaa seikkailua lähitulevaisuudessa.

Mutta…

1997 lähtien Lucasin maine alkoi kolhiutua. Pelien taso alkoi heitellä radikaalisti. Vaikka yhtiö julkaisi yhä myös mestariteoksiakin alkoi seasta löytyä myös mielikuvituksen ja suunnittelun puutteesta kärsiviä raakileita. Konsolipelit valtasivat alaa yhä enemmän ja julkaisulistaan hiipi myös todellisia kummajaisia. Sitten Lucas putosi lopullisesti pelimessiaan valtaistuimeltaan.

LucasArtsin tuotannon vuodelta 1999 voi tiivistää kahteen termiin: Star Wars ja 3D. Uusi Star Wars-elokuva Pimeä Uhka käytännössä muutti LucasArtsin elokuvasektoria tukevaksi Star Wars-krääsätuottajaksi.

Lue koko artikkeli: LucasArtsin matka maineesta mutaan

Lue lisää eDomesta

Age of Conan: Hyborian Adventures -ennakko (PC)

Battlefield: Bad Company osa 4: peliäänet haastavat leffaäänet

EA nöyrtyi kopiosuojausrintamalla – mutta….

eDomen arvosteluviikko: Age of Conan, Age of Empires III, Imperium Romanum, Space Quest, Spiderwick Chronicles

Muumio 3 – katso kuvat

Sacred2 Fallen Angel osa 1: kuin Diablo mutta 3D:nä

Viikon videojysäys: Mirror’s Edge, Haze, World in Conflict, Too Human, Iron Sky…

Voita Plantronicsin pelikuulokkeet

Muropaketin uusimmat