Uusimmat

Suomalainen peliala kärsii tekijäpulasta

30.04.2008 15:58 Jukka O. Kauppinen

Suomalainen peliteollisuus kasvaa 20 prosentin vuosivauhdilla, mutta tekijäpula jarruttaa. Neogamesin selvityksen mukaan yksi peliteollisuuden kasvun suurimmista esteistä on työvoiman saanti, joka on osittain seurausta pelialan riittämättömästä ja hajanaisesta koulutuksesta.

Pahin pula on ohjelmoijista, josta tosin kärsii koko suomalainen teknologiateollisuus. Myös muiden pelialalla tarvittavien osaajien kysyntä kasvaa.

Tämänhetkinen pelialan koulutus Suomessa ei pysty tuottamaan tarpeeksi ammattitaitoista työvoimaa. Pelialan osaajia valmistuu vuosittain vain noin 50, kun tarve olisi 100-150. Esimerkiksi Ruotsissa peliteollisuuden osaajia valmistuu vuosittain noin 400-500. Ero on merkittävä ottaen huomioon, että Ruotsin pelitoimiala on vain vajaat 20 prosenttia suurempi kuin Suomessa.

”Suomen pelialaa perinteisesti ruokkinut demoskene eli demo-ohjelmoijien yhteisö ei enää pysty tarjoamaan riittävästi osaajia alan tarpeisiin. Kovassa kansainvälisessä kilpailussa työvoiman saatavuus ja laatu muodostuvat merkittäviksi kilpailutekijöiksi. Pelialan koulutusta tulisi siis kehittää ja lisätä Suomessa, jotta voisimme jatkossakin pärjätä kansainvälisessä kilpailussa”, sanoo Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

Ratkaisuiksi pelialan osaajapulaan ehdotetaan koulutuspaikkojen lisäämistä vähintään 200 aloituspaikalla vuodessa ja koulutuksen laadun varmistamista. Yhteistyön kehittäminen sekä suomalaisten että ulkomaisten pelialan koulutusta tarjoavien oppilaitosten välillä mahdollistaa koulutuksen erikoistumisen ja keskittämisen. Laadun takaamiseksi opetusoikeuden myöntämisessä oppilaitoksille sekä opiskelijavalinnoissa tulee olla valikoiva. Lisäksi muunto- ja täydennyskoulutuksen tarjonta ja yritysyhteistyö auttavat suomalaisen pelialan kasvua. Myös peliharrastustoiminnan tukeminen ja aktivointi ovat yksi osa tarvittavaa toimenpidekokonaisuutta.

Tiedot perustuvat Neogamesin ”Suomen pelialan koulutus ja sen kehittämistarpeet” -selvitykseen. Vuoden 2007 loppupuolella toteutetussa selvityksessä haastateltiin yhteensä 16 pelialan yritystä, 10 oppilaitosta sekä muutamia kotimaisia ja ulkomaisia pelialan asiantuntijoita. Selvitys julkistettiin LUOTU – Luova tulevaisuus -hankkeen järjestämässä tilaisuudessa 24. huhtikuuta.

Selvitys on ladattavissa Neogamesin verkkosivuilta osoitteesta http://www.hermia.fi/neogames/tutkimukset_ja_julkaisut/.

Lisää aiheesta

Opiskele pelintekijän taitoja pelintekokurssilla

Pelintekijä: älä maksa turhasta, Excel on myös hyvä 3d-pelimoottori

Sinustako pelintekijäksi?

Suomalainen peliteollisuus esittäytyy maailmalle

Suomalainen pelikehittäjä Bugbear sai julkaisusopimuksen

Suomalaiset pelialan veteraanit perustivat uuden kehitysstudion – Recoil Games tähtää maailmanmarkkinoille

Ydinaseiden suunnittelijoista pelikoodereita

Lue lisää eDomesta

Fatal Inertia –tiimiä ketuttaa: huono demo teki hallaa

GTA IV – ensimmäiset kaksi tuntia

GTA IV kelpasi myös Jack Thompsonille

Piratismi lannisti pelikehittäjän: Crytek hyppäsi konsolien kelkkaan

Muropaketin uusimmat