Uusimmat

Will Wright: pelien kulttuurillinen kuva on muuttunut

06.06.2008 12:30 Jukka O. Kauppinen

Noin 500 vuotta pelialalla vaikuttanut Will ”Sims” Wright muisteli Vancouverissa järjestetyssä taidenäyttelyssä videopelien kuvan muuttumista yleisessä kulttuurissamme. Pelit ovat Wrightin omankin kokemuksen mukaan yhä vakiintuneempi osa viihteen ja elämän kokonaiskuvaa, eivätkä vain pikkupoikien viihdettä.

”Ennen videopelejä pidettiin pikkupoikien harrastuksena, väkivaltaisena viihteenä jolla ei ollut mitään hyviä puolia.”

”Peliteollisuuden alkuaikoina pelit tehtiin 12-vuotiaille pojille. Mutta kun nämä pojat kasvoivat muuttuivat pelitkin 18-20-vuotiaille suunnatuksi. Viime aikoina olemme nähneet miten yhä suurempi osa ihmisistä pelaa: yhä useampi tyttö, yhä useampi nainen ja yhä useampi vanhempi ihminen pelaa”, Wright ynnäili.

”Ennen näille ryhmille ei edes ollut pelejä, koska kukaan ei uskonut että he edes ostaisivat niitä. Nyt tilanne on muuttunut, umpikuja on avattu ja alamme nähdä yhä mielenkiintoisempia ja erilaisempia pelejä, joissa pelaajien ei ole välttämättä pakko juoksennella virtuaalimaailmassa toisiaan ammuskellen.”

”Tähän saakka useimmat pelit ovat sijoittuneet fantasiamaailmoihin, sotilaallisen toiminnan keskelle tai ne ovat olleet urheilupelejä – eli niillä on yritetty viehättää nuoria miehiä. Mutta pelimarkkinat voisivat ottaa mallia vaikkapa kirjakaupoista, joissa fantasia-, urheilu- ja sotilaalliset teokset ovat hyllyissä rinta rinnan muiden aiheiden kanssa.”

Lähde: Vancouver Sun, He found he was in the Wright

Lue lisää eDomesta

Ensikuvat Sims 2 Kaupunkikämppä- ja The Sims 2 Apartment Pets -peleistä

Muistatko vielä Halo 3:n dioraama-mainokset?

Pelien sisäistä mainontaa myös PlayStation 3:lla

Pumppaa sinäkin vaalirahaa

Roskapeliviikko osa 3: epähauskaa manganyrkkeilyä

Simit muuttavat kerrostaloon

Will Wright ei pidä pullamössöstä