World of Warcraftin piti olla ilmainen
Vuonna 2004 julkaistu World of Warcraft on mullistanut pelimaailman melkoisen perusteellisesti. Siitä tuli yksi maailman suosituimmista peleistä ja se kaikkein suosituin maksullinen verkkoroolipeli. Alkujaan pelin suunnitelmat olivat kuitenkin hieman erilaiset… WoWista piti näet tulla ilmainen.
Blizzardin Rob Pardo kertoi Game Developers Conferencessa Pariisissa, että alkujaan World of Warcraftin piti olla pelaajille ilmainen.
”Halusimme tehdä siitä ilmaisen ja kustantaa pelin mainoksilla.”
Pelimarkkinoiden tarkempi tutkiminen kuitenkin osoitti, ettei mainosrahoitteinen bisnesmalli toimi Blizzardin teoksessa. Niinpä firma päätti muuttaa pelin kuukausimaksulliseksi, vaikkakin vastentahtoisesti.
Fiksu veto, sillä nyt käsissä on maailman suosituin verkkoroolipeli ja todellinen nettikultakaivos.
Lähde: Gamasutra, Paris GDC: The Rob Pardo Experience
Lue lisää eDomesta
Cyber Snipa Stinger – oikeasti tosikova pelihiiri
GPS-navigointia Ritari Ässän malliin
Keskivertopelaaja käyttää pelaamiseen yli 20 000 euroa