Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

11.07.2008 04:13 Muropaketin toimitus

Suorituskykymittauksissa ATI Radeon HD 4800 -sarjan uutukaisia verrattiin edellisen sukupolven ATI Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimeen, NVIDIAn aiemmin keväällä julkaisemiin GeForce 9800 GX2- ja GTX-näytönohjaimiin sekä uusiin GeForce GTX 200 -sarjan 280- ja 260-malleihin. Hintavertailussa GeForce GTX 280 on joukon kallein 425 eurolla, markkinoilta poistuva GeForce 9800 GX2 kustantaa noin 400 euroa, ATI Radeon HD 3870 X2 noin 300 euroa, GeForce GTX 260 noin 290 euroa, ATI Radeon HD 4870 noin 230 euroa, GeForce 9800 GTX noin 200 euroa ja ATI Radeon HD 4850 noin 150 euroa. Numeroilla pyöriteltynä GeForce GTX 280:n hintaan mahtuu lähes kaksi Raden HD 4870- ja kolme ATI Radeon HD 4850 -näytönohjainta. GeForce GTX 260:n hintaan mahtuu puolestaan liki kaksi ATI Radeon HD 4850 -näytönohjainta.

Testikokoonpano varustettiin Intelin tehokkaimmalla 3,16 GHz:n kellotaajuudella toimivalla kaksiytimisellä Core 2 Duo E8500 -prosessorilla, Intel X48 -piirisarjaan perustuvalla Asus P5E64 WS Evolution -emolevyllä, neljällä gigatavulla DDR3-muistia ja 32-bittisellä Windows Vista Ultimate -käyttöjärjestelmällä. ATI Radeon HD 4800 -sarjan näytönohjaimilla käytettiin ATI:n Sample_vista32-64_HD4800_Series_5 -beta-ajureita, GeForce GTX 200 -sarjan näytönohjaimilla WHQL-hyväksyttyjä 177.35-, GeForce 9 -sarjan näytönohjaimilla 175.15- ja ATI Radeon HD 3870 X2:lla Catalyst 8.6-ajureita. Testiohjelmiksi ja peleiksi valittiin 3DMark06 (DirectX 9.0c), 3DMark Vantage (DirectX 10), Crysis, Call of Duty 4, Assassin’s Creed, Bioshock, World in Conflict ja Race driver: GRID. Testeissä jokaisella näytönohjaimella pelattiin tietty pätkä peliä ja ruudunpäivitysnopeus mitattiin Frapsilla.

  • Intel Core 2 Duo E8500 (3,16 GHz)
  • Asus P5E64 WS Evolution (Intel X48)
  • Neljä gigatavua DDR3-muistia @ 1333 MHz (7-7-7-20)
  • Sapphire Radeon HD 4870
  • PowerColor Radeon HD 4850
  • ATI Radeon HD 3870 X2
  • Leadtek WinFast GTX 280
  • NVIDIA GeForce GTX 260
  • Asus EN9800GX2
  • Gigabyte GeForce 9800 GTX
  • Western Digital Caviar SE 320 Gt SATA II
  • LG 52x CD-ROM
  • Silverstone Olympus 1200 W
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Sample_vista32-64_HD4800_Series_5 -beta-ajuri (Radeon HD 4800)
  • Catalyst 8.6 -ajurit (ATI Radeon HD 3870 X2)
  • GeForce 177.35 WHQL -ajurit (GeForce GTX 200)
  • GeForce 175.16 WHQL -ajurit (GeForce 9800)
  • Windows Vista Ultimate 32-bit (Service Pack 1)

3DMark06:n vakiotestissä voittoon venyttää 15200 pisteellä ATI Radeon HD 3870 X2. GeForce GTX 280 ja GeForce 9800 GX2 kamppailevat toisesta sijasta tasaväkisesti 14500 pisteen tuntumassa ja GTX 280 onnistuu viemään pidemmän korren, mutta vain 59 pisteen erolla. GeForce GTX 260 ja ATI Radeon HD 4870 jäävät 13500 ja 14000 pisteen välimaastoon GTX 260:n voittaessa parilla sadalla pisteellä. Joukon viimeiseksi jää ATI Radeon HD 4850 11896 pisteellä, kun GeForce 9800 GTX suoriutuu noin 1000 pistettä sitä paremmin.

DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin läpi Performance- ja Extreme-preseteillä. Performance-preset on määritelty käyttämään 1280×1024-resoluutiota, trilinear-suodatusta ja reunojenpehmennys ei ole käytössä. Extreme-preset rullaa puolestaan 1920×1200-resoluutiolla, anisotrooppisella suodatuksella ja 4x-reunojenpehmennyksellä ja on huomattavasti näytönohjainpainotteisempi.

Performance-presetissä kärkisijasta kamppailevat tasaisesti noin 8800 pisteessä GeForce GTX 280 ja GeForce 9800 GX2 joiden väliin jää lopulta eroa vain 15 pistettä GeForce GTX 280:n hyväksi. Extreme-presetissä GeForce GTX 280 nappaa kuitenkin selvän voiton 4829 pisteen tuloksella, kun GeForce 9800 GX2 jää 3818 pisteeseen. 3DMark-näytönohjaimeksikin tituleerattu ATI Radeon HD 3870 X2 putoaa Performance-presetissä kolmannelle sijalle 7691 pisteen tuloksella ja Extreme-presetissä toiseksi viimeiseksi 3094 pisteellä. GeForce GTX 260 ja ATI Radeon HD 4870 kamppailevat tasaisesti Performance-presetissä 7470 pisteen tuntumassa ja ATI Radeon HD 4870 vie voiton marginaalisesti kolmella pisteellä. Extreme-presetissä GTX 260 nousee jopa GeForce 9800 GX2:n ohi 3818 pisteen tuloksella, kun ATI Radeon HD 4870 jää 3557 pisteeseen. GeForce 9800 GTX häviää Vantagessa ATI Radeon HD 4850:lle Performance-presetissä noin 500 pisteellä ja Extreme-presetissä noin 400 pisteellä.

Crysikseen asennettiin 1.2.1-päivitys ja peliä testattiin 1600×1200-resoluutiolla ilman kuvanlaatua parantavia tekijöitä ja pelin high-tason asetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

GeForce GTX 280 ja GeForce 9800 GX2 ovat kärjessä tasoissa noin 39,5 FPS:n tuloksella, mutta huomion arvoinen seikka on minimi ruudunpäivitysnopeuden tipahtaminen GeForce 9800 GX2:lla jopa 22 FPS:ään, kun GeForce GTX 280:lla se on 30 FPS. Kolmanneksi nousee ATI Radeon HD 4870 34,2 FPS:n tuloksella jättäen 1,6 FPS huonommin suoriutuneen GeForce GTX 260:n taakseen. GeForce 9800 GTX- ja ATI Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on noin 29 FPS ja minimi tipahtaa 20 FPS:n tuntumaan. ATI Radeon HD 4850:llä jäädään 27,7 FPS:ään.

Call of Duty 4: Modern Warfaren demoa testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16x anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Extra-tason asetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

Call of Duty 4:ssä GeForce GTX 280 on täysin pitelemätön. 78,5 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on omalla tasolla, kun toiseksi nopeimmalla GeForce GTX 260:llä jäädään 67,6 FPS:ään. ATI Radeon HD 4870 suoriutuu 63,5 FPS:n tuloksella ja GeForce 9800 GX2 jää siitä jälkeen jopa 10 FPS:n verran. ATI Radeon HD 4850 jää GeForce 9800 GX2:sta jälkeen vain kolmen FPS:n verran 50,5 FPS:n tuloksella ja jättää samalla GeForce 9800 GTX:n marginaalisesti taakseen. ATI Radeon HD 3870 X2 suoriutuu joukon heikoiten 47 FPS:n tuloksella.

Assassin’s Creed päivitettin 1.02-versioon, joka poistaa pelistä viallisen DirectX 10.1 -tuen. Assassin’s Creed testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, pelistä asetetulla anisotrooppisella suodatuksella ja korkeimmilla kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

Assassin’s Creedissä jopa neljä näytönohjainta taistelevat kärkisijasta yhden FPS:n sisässä: ATI Radeon HD 3870 X2 (49,8 FPS), GeForce GTX 280 (49,7 FPS), ATI Radeon HD 4870 (49,3 FPS) ja GeForce 9800 GX2 (48,9 FPS). Näin tasaisessa tilanteessa onkin syytä tarkastella miniminopeutta, jolloin GeForce GTX 280 ja ATI Radeon HD 4870 erottuvat edukseen 38 ja 35 FPS:n tuloksilla, kun GeForce 9800 GX2 ja ATI Radeon HD 3870 X2 jäävät 28 ja 32 FPS:ään. ATI Radeon HD 4850 voittaa yllättäen 0,5 FPS:n erolla jopa GeForce GTX 260:n, joka jää kärkituloksista kahdeksan FPS:ää 41,8 FPS:n tuloksella. GeForce 9800 GTX jää joukon hännille 36,7 FPS:n tuloksella.

Bioshock testattiin 1920×1200-resoluutiolla, automaattisella reunojenpehmennyksellä ja anisotrooppisella suodatuksella sekä pelin high-tason asetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

Ensimmäistä kertaa kärkeen nousee GeForce 9800 GX2, joka rikkoo ainoana 100 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. GeForce GTX 280 on hyvänä kakkosena 97,7 FPS:n tuloksella ja ATI Radeon HD 4870 kolmas 85,6 FPS:llä. GeForce GTX 260 jää hieman ATI Radeon HD 4870:stä jälkeen 81,5 FPS:n tuloksella. ATI Radeon HD 4850 voittaa GeForce 9800 GTX:n noin viidellä FPS:llä (76,4 vs 71,8 FPS). Viimeiseksi jää ATI Radeon HD 3870 X2 vaivaisella 61,8 FPS:n tuloksella.

DirectX 10 -rajapintaa tukeva World in Conflict on näyttävä reaaliaikainen strategiapeli, jonka on kehittänyt ruotsalainen Massive Entertainment -pelistudio. World in Conflict testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, 16x-anisotrooppisella suodatuksella ja Very High -kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

GeForce GTX 280 on ainoa näytönohjain, jolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousee yli 40 FPS:ään. Toiseksi tulee GeForce 9800 GX2 39,5 FPS:n tuloksella ja kolmanneksi ATI Radeon HD 4870 37,3 FPS:llä. GeForce GTX 260 ja ATI Radeon HD 3870 X2 ovat tasoissa noin 32,5 FPS:n tuloksella ja ATI Radeon HD 4850 roikkuu niiden takana 30,3 FPS:ssä. Viimeiseksi romahtaa GeForce 9800 GTX 22,7 FPS:llä, jolla peli ei ole testatuilla asetuksilla enää sujuvasti pelattava.

Vauhdikas Race Driver: GRID on uusin osa Codemastersin TOCA Touring Cars -pelisarjassa. GRID käyttää Codemastersin omaa Ego-pelimoottoria, joka on kehittyneempi versio Colin McRae: Dirt -pelissä käytetystä Neon-moottorista. Muun muassa vahingonmallinnus on uusittu kokonaan. Race Driver: GRID testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, 16x-anisotrooppisella suodatuksella ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla.

Voiton vie GeForce GTX 280 68,6 FPS:n tuloksella, mutta ATI Radeon HD 4870 jää jälkeen vain 1,7 FPS. GeForce 9800 GX2 on kolmas 65,8 FPS:llä. GeForce GTX 260 jää kärkikolmikosta jälkeen noin 10 FPS 56,6 FPS:n tuloksella. ATI Radeon HD 4850 vie voiton GeForce 9800 GTX:stä 53,1 FPS:n tuloksella noin seitsemällä FPS:llä. ATI Radeon HD 3870 X2 pitää perää surkealla 37 FPS:n tuloksella.

Sisältö

  1. ATI Radeon HD 4870 ja 4850 (RV770)
  2. RV770-arkkitehtuuri, GDDR5-muistitekniikka ja UVD 2
  3. ATI Radeon HD 4870 (RV770 XT)
  4. Gigabyten & Sapphiren ATI Radeon HD 4870 -mallit
  5. ATI Radeon HD 4850 (RV770 Pro)
  6. PowerColorin & Asuksen ATI Radeon HD 4850 -mallit
  7. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  8. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  9. Ylikellotus ja loppuyhteenveto