Uusimmat

Perjantai-illan kevennys: 3D-moottori Excelillä

07.03.2008 20:33 Ville Suvanto

Pelimaailma hehkuttaa jatkuvalla syötöllä entistä kehittyneimmistä pelimoottoreista ja viime aikoina pinnalla ovat olleet muun muassa Crytekin kehittämä CryENGINE2, joka on käytössä Crysiksessä, ja Epic Gamesin Unreal Engine 3. Unreal Engine 3 on käytössä muun muassa Unreal Tournament 3-, Gears of War-, BioShock-, Mass Effect -peleissä. Peter Rakos on kuitenkin päätynyt hieman erilaiseen ratkaisuun ja käyttänyt Microsoftin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa perustana omalle projektilleen.

Peter on saanut Excelillä aikaan reaaliaikaisesti pyöriviä kuutioita, jotka ovat tapauskohtaisesti joko rautalankamalleja tai teksturoituja. Alla olevan linkin kautta löytyy tietoa projektista, ladattavat Excel-taulukot ja videoita. Projekti osoittaa hyvin, miten jotain mielenkiintoista voidaan toteuttaa käyttäen poikkeuksellisia menetelmiä. Exceliin on piilotettuna yksinkertainen lentosimulaattori, mutta Peterin toteutus perustuu pelkästään vakiona saatavien ominaisuuksien käyttöön.

Gamasutra, Microsoft Excel: Revolutionary 3D Game Engine?

Bit-tech, Real-time 3D engine created in Excel

Hieno?

Katso tilanne vastaamatta