Uusimmat

Pelien tehonkulutus suurennuslasin alla

16.03.2008 14:17 Ville Suvanto

Saksalainen PCGames Hardware -sivusto on testannut eri pelien vaikutusta tehonkulutukseen ja havainnut kohtuullisen suuria eroja. Testialustana on käytetty kolmen gigahertsin kellotaajuuteen ylikellotettua kaksiytimistä Core 2 Duo E6600 -prosessoria, nForce 680i SLI -piirisarjaan perustuvaa emolevyä, kahta gigatavua DDR2-800-muistia ja GeForce 8800 GT -näytönohjainta. Pelit on testattu 1280×1024-resoluutiolla nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Tehonkulutukset ovat seuraavanlaiset:

  • Counter-Strike 1.6: 199 W
  • Counter-Strike: Source: 222 W
  • World of Warcraft: 229 W
  • Call of Duty 4: 249 W
  • Need for Speed: ProStreet: 252 W
  • Anno 1701: 255 W
  • Crysis: 257 W
  • Unreal Tournament 3: 260 W

Testitulokset todistavat selkeästi sitä seikkaa, että mitä kehittyneempi ja uudempi peli on, sitä enemmän se myös osaa ottaa irti laitteistosta ja kuluttaa samalla enemmän tehoa.

PCGames Hardware, PCGH-Test: Stromverbrauchsanalyse von 8 Spielen