NVIDIA julkaisi Quad SLI -tekniikan, taas!
NVIDIA julkaisi viime viikolla kahdella G92-grafiikkapiirillä varustetun GeForce 9800 GX2 -näytönohjaimen, joka nousi suorituskykymittausten perusteella tämän hetken tehokkaimmaksi grafiikan pyörittäjäksi. Tänään NVIDIA julkaisi uudet ForceWare 174.53 -ajurit, jotka tuovat mukanaan Windows Vista -käyttöjärjestelmälle Quad SLI -tuen kahden GeForce 9800 GX2 -näytönohjaimen kytkemiseksi rinnakkain. Quad SLI:ssä neljä grafiikkapiiriä saadaan valjastettua renderöimään pelien ruudut peräkkäin (Alternate Frame Rendering).
NVIDIA esitteli ensimmäisen kerran Quad SLI -tekniikan kesällä 2006 yhdessä GeForce 7900 GX2- ja 7950 GX2 -näytönohjainten kanssa. Silloin käytössä oli Split Frame Rendering -tekniikka, jossa jokainen grafiikkapiiri piirsi aina puolikkaan ruudun kerrallaan ja lopulta ongelmaksi muodostui Windows XP:n huono skaalautuvuus yli kahdelle grafiikkapiirille.
Suurimmat ja lähinnä yhdysvaltalaiset NVIDIAn lempisivustot ovat jo saaneet tilaisuuden ajaa Quad SLI -testejä, joiden perusteella toisen yli 500 euroa maksavan GeForce 9800 GX2 -näytönohjaimen ostaminen on lähes järjetön ratkaisu. Testien perusteella Quad SLI tuo nykypeleihin mukanaan suurimmilla resoluutioilla muutaman lisä-FPS:n ja Crysis ei vieläkään pyöri sulavasti Very High -asetuksilla kaikki kuvanlaatuasetukset tapissa.
NVIDIA, Quad SLI Technology -tuotesivu
Anandtech, Quad SLI with 9800 GX2: Pushing a System to it’s Limit
Hothardware, NVIDIA Quad-SLI with the ASUS EN9800GX2