Testissä Voodoo 5 5500
3Dfx:n uusi, VSA-100-kiihdytinpiiriin pohjautuva korttisukupolvi julkistettiin uskomattoman markkinointirummutuksen kera viime vuotisilla Comdex-messuilla. Sen jälkeen kortteja onkin sitten jouduttu odottamaan – ja pitkään.
3Dfx päätyi siirtämään korttien julkaisuajankohtaa useita kertoja, markkinoilletulon siirtyessä lopulta melkein puolella vuodella, tammi-helmikuusta kesäkuulle. Myöhästyminen on 3Dfx:lle sikäli ongelmallista, että uusilla Voodoo-korteilla on nyt vastassaan kertaluokkaa kovempia kilpailijoita. Ikääntyvän GeForce 256:n sijasta 3Dfx:n uutukaisten pitäisi pystyä päihittämään NVidian GeForce 2 GTS:n ja ATI:n Radeonin kaltaisia kortteja.
Uusia Voodoo-kortteja on tarjolla neljää eri mallia, joista ensimmäisenä – ja tällä hetkellä ainoana – myyntiin ennätti kahdella rinnakkaisella VSA-100-kiihdytinpiirillä ja 64 megatavun muistilla varustettu Voodoo 5 5500. Ohessa lyhyt yhteenveto korttiperheen muista, oletettavasti vielä tämän kesän aikana ilmestyvistä malleista.
Malli | Piirejä | Muistia | Piirtonopeus | FSAA |
Voodoo 4 4500 | 1 | 32 Mt | 333 Mpikseliä/s | 2x |
Voodoo 5 5000 | 2 | 32 Mt | 667 Mpikseliä/s | 4x |
Voodoo 5 5500 | 2 | 64 Mt | 667 Mpikseliä/s | 4x |
Voodoo 5 6000 | 4 | 128 Mt | 1333 Mpikseliä/s | 4x |
FSAA… Full-Screen Anti-Aliasing, eli reunojenpehmennys. 2x tarkoittaa kahta piirtokertaa ja 4x neljää.
Tekniikkaa
Uusien Voodoo-korttien ytimenä toimivat 3Dfx:n kehittämät VSA-100-piirit. VSA-100:n merkittävin piirre on, että se osaa toimia yhteistyössä yhden tai useamman rinnakkaisen VSA-100-piirin kanssa. Koska yksinään VSA-100-piiri piirtää grafiikkaa 333 megapikseliä sekunnissa, piirien määrän lisääminen vaikuttaa suoraan kortin nopeuteen. Voodoo 5 5500:aa on siunattu kahdella VSA-piirillä, joten sen nopeus on hyvänlaiset 667 megapikseliä sekunnissa (vrt.GeForce 256:n 480 Mpikseliä/s ja GeForce 2 GTS:n 800 Mpikseliä/s). Kesän lopulla markkinoille tuleva, neljällä piirillä varustettu Voodoo 5 6000 vielä tuplaa tuon nopeuden, yltäen jo reippaasti yli tuhanteen megapikseliin.
3Dfx:n viime vuotisia Voodoo 3-kortteja moitittiin liiasta vanhaan tekniikkaan (lue: pieniin 256×256 pikselin tekstuureihin ja 16-bittisiin värimääriin) nojaamisesta. Nyt ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja 3Dfx on tuonut tekniikkaansa samalle viivalle kilpailijoittensa kanssa. Kaikista uusista Voodoo-malleista löytyy siis nyt tuki 32-bittisille väreille, tekstuuripakkaukselle (FXT1 ja DXTC) sekä suurille, 2048×2048 pikselin tekstuureille. Sen sijaan tukea Transform & Lighting-kiihdytykselle ei, kilpailijoista poiketen, löydy 3Dfx:n korteista vieläkään. Transform & Lightingin puutetta kuitenkin paikkaavat VSA-100-piirin toteuttamat ns. T-buffer-efektit.
T-bufferin efektivalikoimaan kuuluu liike-epäterävyys (Motion Blur), pehmeät heijastukset ja varjot (Soft Reflections & Shadows), keinoteikoinen syvyysvaikutelma (Depth of Field) sekä reunojenpehmennys (Full-Screen Anti-Aliasing). Kaikki neljä efektiä tuotetaan suoraan laitetasolta, jotenka niiden käyttö ei rasita lainkaan tietokoneen keskusprosessoria. Valitettavasti kaikki efektit – reunojenpehmennystä lukuunottamatta – vaativat peleiltä erillistä tukea. Reunojenpehmennys sen sijaan toimii pelissä kuin pelissä, mikä tekeekin siitä Voodoo 5:n ehkä merkittävimmän ominaisuuden.
Voodoo 5 5500 on varustettu 64 megatavun muistilla, mutta kahden kiihdytinpiirinsä rinnakkaisuudesta johtuen, osa tuosta muistista on tavallaan hukkakäytössä. Koska tekstuurit on ladattava muistiin erikseen molemmille VSA-piireille, tekstuuridata vie Voodoo 5 5500:ssa kaksinkertaisen määrän tilaa siitä, mitä se veisi perinteisessä yhtä kiihdytinpiiriä käyttävässä kortissa. Niinpä kuusitoista megatavua tekstuureja syö kortilta muistia yhteensä kolmekymmentäkaksi megatavua. Onneksi framebuffer-tiedot sentään ovat muistissa sellaisenaan molempien piirien käytössä, joten Voodoo 5 5500 toimii käytännössä ikäänkuin 40 – 50 megatavun muistilla varustettuna korttina. Mikä siis riittää vallan mainiosti nykypelien tarpeisiin.
Testikone
CPU | Pentium III 504 MHz (ylikellotettu 450:stä) |
Emolevy | Abit BX6 2.0 |
Muistia | 192 Mt (PC-100) |
Käyttöjärjestelmä | Windows 98 |
Näytönohjaimet | Voodoo 3 3000 AGP (166 MHz), versio 1.05.00 referenssiajurit Voodoo 5 5500 AGP (166 MHz), versio 1.00.01 referenssiajurit |
Testiohjelmina toimivat id Softwaren Quake III Arena (timedemo 001, maksimi detaljit) ja MadOnionin 3DMark 2000. Testit ajettiin useilla eri resoluutioilla ja värimäärillä, sekä erikseen kaksin- ja nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä (2xFSAA ja 4xFSAA).
Quake III Arenassa tulokset on ilmoitettu ruutuina sekunnissa (frames per second). 3DMark 2000:lla saadut tulokset taas ovat niitä kuuluisia 3DMarkkeja.
Quake III Arena 640×480
Voodoo3 (16 bit) | 48,2 |
Voodoo5 (16 bit) | 51,3 |
Voodoo5 (32 bit) | 50,0 |
Quake III Arena 1024×768
Voodoo3 (16 bit) | 42,4 |
Voodoo5 (16 bit) | 50,1 |
Voodoo5 (32 bit) | 46,2 |
Quake III Arena 1280×1024
Voodoo3 (16 bit) | 24,7 |
Voodoo5 (16 bit) | 49,0 |
Voodoo5 (32 bit) | 39,1 |
Matalilla resoluutioilla ruudunpäivitysnopeutta ei Voodoo 3:lla eikä Voodoo 5:llä rajoita niinkään kortin suorituskyky, kuin keskusyksikön nopeus. Niinpä 640×480 resoluutiolla tulokset ovat lähes yhtäläisiä molemmilla korteilla. Resoluutiota nostettaessa nopeuseroa alkaa kuitenkin nopeasti syntyä Voodoo 5:n hyväksi. 1280×1024 näyttötilassa Voodoo 5 on jo ylivoimasesti edeltäjäänsä nopeampi.
Quake III Arena 640×480 (16 bit FSAA)
Voodoo5 (ei FSAA) | 51,3 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 50,5 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 50,2 |
Quake III Arena 640×480 (32 bit FSAA)
Voodoo5 (ei FSAA) | 50,0 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 49,9 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 37,8 |
Nyt päästäänkin jo asiaan: kuinka hyvin Voodoo 5 toimii reunojen pehmennyksen, eli Full Screen Anti-Aliasingin (FSAA) kanssa? Koska 640×480 resoluutiossa Voodoo 5 jättää reippaanlaisesti piirtonopeuttaan käyttämättä, edes nelinkertaisen reunojenpehmennyksen (4xFSAA) käytöstä ei muodostu merkittävää nopeushaittaa.
Quake III Arena 1024×768 (16 bit FSAA)
Voodoo5 (ei FSAA) | 50,1 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 47,8 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 26,8 |
Quake III Arena 1024×768 (32 bit FSAA)
Voodoo5 (ei FSAA) | 46,2 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 31,0 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 12,5 |
Siirryttäessä korkeampiin resoluutiohin reunojenpehmennys alkaa syödä näkyvämmin Voodoo 5:n voimia. 32-bittisen tilan antamat tulokset (2xFSAA: 31 ruutua sekunnissa; 4xFSAA: 12,5 ruutua sekunnissa) tarkoittavat jo käytännössä epäpelattavaa nopeutta Quake III Arenassa.
Hyvä kompromissi grafiikan tarkkuuden ja nopean reunojenpehmennyksen välillä näyttäisikin asettuvan juuri 640×480 ja 1024×768 näyttötilojen välille, 800×600 resoluutioon.
Quake III Arena 1280×1024 (16 bit FSAA)
Voodoo5 (ei FSAA) | 49,0 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 32,7 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 16,3 |
Quake III Arena 1280×1024 (32 bit FSAA)
Voodoo5 (ei FSAA) | 39,1 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 18,6 |
Voodoo5 (4xFSAA) | EI TOIMINUT! |
1280×1024 resoluutiossa reunojenpehmennyksen käytön voi jo unohtaa kokonaan. Kortin nopeus loppuu yksinkertaisesti kesken. Merkillepantavasti nelinkertainen reunojenpehmennys 32-bittisessä näyttötilassa ajoi Quake III:n shutdown-tilaan joka yrityksellä. Syytä on mahdotonta lähteä arvailemaan, mutta ajuribugi lienee se todennäköisin vaihtoehto.
3DMark 2000 1024×768 (16 bit)
Voodoo3 | 2625 |
Voodoo5 (ei FSAA) | 2836 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 2553 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 1547 |
3DMark 2000 ei anna kovin imartelevaa kuvaa Voodoo 5:n suorituskyvystä. Vaikka joissakin yksittäisissä 3DMarkin testeissä (mm. tekstuurien käsittely) Voodoo 5 on jopa useita kertoja edeltäjäänsä nopeampi, ohjelma antaa silti testien kokonaistulokseksi vain kaksisataa pistettä enemmän kuin Voodoo 3:lle.
Käytettäessä reunojenpehmennystä 3DMark-lukema painuu jopa alle Voodoo 3:n lukemien, joskaan ohjelma ei tietenkään ota tuloksessa huomioon parantunutta kuvanlaatua.
3DMark 2000 1024×768 (32 bit / 24 bit Z-buffer)
Voodoo5 (ei FSAA) | 2641 |
Voodoo5 (2xFSAA) | 1687 |
Voodoo5 (4xFSAA) | 683 |
Aikaisempiin tuloksiin pohjaten, 32-bittinen tila huononsi odotetusti Voodoo 5:n saamia 3DMark-tuloksia. Nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä saatu 683 pistettä on pelkkää nopeutta ajatellen jo aika karmea tulos.
Kenelle Voodoo 5 5500?
Voodoo 5 5500:ta suosittelisi mielellään hyvänä yleiskorttina, ellei sen hinta olisi niin korkea – liki 2700 markkaa, eli lähes samaa luokkaa kuin GeForce 2 GTS:n 64 megatavun malleilla. Pelkkää nopeutta halajavalle GeForce 2 GTS lienee se parempi vaihtoehto, vaikkei Voodoo 5 5500 lopulta sen nopeudesta niin paljoa jääkään. Sen sijaan jos asettaa tippaakaan arvoa kuvanlaadulle – jota 3Dfx:n uutukaiset full-screen anti-aliasingin muodossa tarjoavat – Voodoo 5 5500 on ehdottomasti hyvä vaihtoehto GeForcelle (jolta reunojenpehmennys sujuu huomattavasti Voodoota heikommin).
Vanhempia pelejä pyöritettäessä Voodoo 5:n arvo nousee entisestään. Esimerkiksi Half-Lifen modit saavat aivan uutta ilmettä ajettuna 800×600 tai 1024×768 resoluutiolla ja nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä.
Uutta näytönohjainta hankkiessa – oli se sitten Voodoo tai GeForce – kannattaa pitää mielessä, että uusien näytönohjainten kanssa pelien nopeudessa pullonkaulaksi muodostuu hyvin helposti koneen prosessori. Lienee turvallista siis sanoa, ettei uutta, yli parintonnin näytönohjainta kannata lähteä hankkimaan alle Pentium III-luokan koneeseen.
Kannattaa myös punnita tarkkaan onko juuri nyt ylipäätään paras hetki investoida uuteen näytönohjaimeen. Kesän aikana markkinoille on vielä tulossa mm. ATI:n ennakkotietojen perusteella vahvalta vaikuttava Radeon-kortti, GeForce 2 GTS:n halpisversio, GeForce 2 MX, sekä 3Dfx:n lippulaiva, Voodoo 5 6000, jonka luvataan olevan tasan tarkkaan kaksi kertaa 5500-mallia nopeampi.
Voodoo 5 5500 AGP
Valmistaja: 3Dfx
Maahantuoja: Toptronics
Hinta: 2690 ,-