Kuka muutti Sporen tieteellisestä simulaatiosta tusinapeliksi? Hänkö?
Kuten Sporen arvostelussakin ihmettelimme, mitä ihmettä Will Wrightin visioimalle upealle elämäsimulaatiolle tapahtui kehityksen aikana? Se mitä alkujaan näimme, kuulimme ja kuolasimme olikin kauppojen hyllyillä turhankin suoraviivainen tusinapeli, vain varjo lupauksistaan. Syylliset esiin, kansa huutaa!
Ja tältä se syyllinen ehkä näyttää:
Sporen tekijäporukasta löytyy kaveri nimeltään Chris Hecker, joka nuiji ilmeisestikin kahtiajakautuneen Spore-tiimin tiedeleirin maan rakoon. Sporen tekijöissä oli näet kaksi vastakkaista ryhmää, joista Wrightin puolue tekisi tiedepainotteista elämäsimulaattoria. Hecker puolestaan tykkäsi söpöotuksista ja mukavan kevyestä kasuaalipelistä. Kumpi voitti, arvaatteko?
Hecker oli näet huolissaan. ”Miten suuri yleisö suhtautuu kaikkeen tähän kovaan tieteeseen”, hän mietti.
Kuules, tosi hyvin. Siksi me Sporea odotimme! Halusimme tiedettä! Elämäsimulaattorin! Huikean leikkikalun!
Mutta ei. Pelin Darwin-henkinen lähestymistapa joutui antamaan tietä pinnallisemmalle prosessille. Tylsälle ja paikoittain jopa huonolle pelille, jossa tietepohjainen elämäsimulaatio ja leikkimisen ilo jäivät toissijaisiksi. Onhan pelissä silti Otuseditori, jolla voi rakennella ja puuhastella, mutta jotenkin lopputulos vain oli niin paljon odotettua laimeampi.
Hecker kiistää osuutensa Sporen tyhmennyksessä.
Lisää juttua Sporen muuttumisesta tiedepelistä höpöhöpöksi seuraavan linkin takana.
Lähde: We Found Who to Tar and Feather!
Lisää aiheesta
Koomikko Robin Williams Sporen lumoissa
Pidätkö Sporesta? Pelaa Spore-prototyyppejä!
Spore houkutteli nettipervot piiloistaan
Spore tuhoaa kristinuskon, opettaa lapsille vääriä asioita
Lue myös
Arvostelu: Saints Row 2 (PC, PS3, 360)