Pelien tekoäly, minne matkaat?
Yhdysvalloissa järjestetty AIIDE-konferenssi käsitteli hieman tavallisesta poikkeavaa aihetta. Kansainvälisen tekoälykonferenssin yhteydessä näet mietittiin myös videopelien tekoälyjärjestelmiä ja miten niitä voitaisiin kehittää eteenpäin.
Konferenssiin osallistui lauma pelikehittäjiä ja -suunnittelijoita, jotka tutkivat tekoälyongelmia ja kehittivät visioitaan pelitekoälyjen kehittämiseksi edelleen.
Usein pelaajat ovat jopa raivoissaan pelien tekoälyjen surkeudesta, mutta onko muutosta edes tulossa? Ei välttämättä, sillä Nintendon Steve Rabin ynnäsi että pelialan haasteet ovat tällä hetkellä melkoiset. Pelien kehityskustannukset kasvavat, riskit ovat suuremmat, pelikoneiden tehot isommat ja kaiken päälle pelisuunnittelijat eivät edes välttämättä tajua mitä kaikkea heidän työkaluillaan on mahdollista tehdä. Eivätkä pelit edes välttämättä vaadi järkevää tekoälyä.
EA:n tekoälyohjelmoija Borut Pfeifer puolestaan tutkaili erilaisia tilanteita, joissa tekoälyä saatettaisiin tarvita ja miten tekoälyteknologia saattaisi pystyä vastaamaan niihin.
Tästä varsin teknisestä mutta ah niin mielenkiintoisesta aiheesta lisää:
In-Depth: Stanford Conference Explores The State Of AI
Lue myös
Arvostelu: Gears of War 2 (360)
PlayStation 3:n ladattavat pelit testissä osa 2
Segan pelit räjähtelevät terroristien käsissä
Suomen myydyimmät pelit viikoilla 43-44/2008 – Fallout 3 räjäytti pelipankin