Arvostelu Maxin uusi komediasarja piruilee osuvasti Marvelin supersankarileffoille
Maxin julkaisema The Franchise -sarja on supersankarielokuvien tekemisellä irvaileva, hulvaton satiiri Sam Mendesiltä ja Armando Iannuccilta.
Maxin uutuussarja The Franchise on käytännössä elokuvamaailmaan sijoittuva työpaikkakomedia. Sarja tarjoaa katsojalle aitiopaikan siihen maailmaan, mitä suureen tuoteperheeseen kuuluvan (supersankari)elokuvan tekeminen kulissien takana on.
Tai ainakin mitä se voisi olla, mikäli kaikki tapahtuisi kuin terävästä satiiristaan tunnetun Armando Iannuccin käsikirjoituksessa.
Skotlantilainen Iannucci tunnetaan muun muassa poliittisesta satiiristaan The Thick of It ja sen pohjalta tehdystä, Oscareissakin noteeratusta elokuvasta In the Loop, vuonna 2017 julkaistusta elokuvasta The Death of Stalin ja viimeisimpänä Maxin avaruuskomediasarjasta Avenue 5.
Yhdessä Succession-käsikirjoittaja Jon Brownin ja huomattavasti vakavammista elokuvistaan (1917, Skyfall, American Beauty) tunnetun, Oscar-palkitun Sam Mendesin (joka myös toimii pilottijakson ohjaajana) kanssa Iannucci ottaa nyt käsittelyynsä supersankarielokuvat ja niiden kulissien takaisen maailman.
Aiheesta onkin ammennettavaa. Kun supersankarielokuvat ovat hallinneet lippukassoja vuosituhannen alusta lähtien, myös niiden tuotannot ovat joutuneet haasteineen ja epäkohtineen median suurennuslasin alle.
Kaikki on siis yhtään elokuva-alaa seuraavalle suhteellisen tuttua.
Mutta koska alan toiminta itsessäänkin lähentelee ajoittain satiiria, The Franchisen irvailun terä ei tunnu niin viiltävältä. Tästäkin huolimatta The Franchise onnistuu osumaan kohteeseensa useammin kuin kerran ja kutittelemaan mukavasti katsojan nauruhermoja.
Supersankareita henkeen ja vereen
The Franchise sijoittuu supersankarielokuva Tecto: Eye of the Stormin tuotantoon. Tecto on osa suurempaa franchisea ja toinen samaan maailmaan sijoittuva elokuva on myös tekeillä – ja Tecton tuotantotiimin harmiksi tältä toiselta elokuvalta odotetaan suurempaa menestystä.
Tecton ohjaajana toimii saksalainen, taiteellisemmista tuotannoistaan tunnettu ohjaaja Eric (Daniel Brühl), jonka maalailevat visiot eivät aina lämmitä lähdemateriaalille uskollista apulaisohjaaja Danielia (Himesh Patel). Daniel vastaa käytännössä kaikesta yksinään ja haaveilee olevansa itse ohjaaja.
Monenlaisia kapuloita taiteellisuuden rattaisiin heitellään myös studion taholta, kun iso pomo Pat (Darren Goldstein) haluaa olla kaikessa mukana. Tuotesijoittelua vaaditaan ja naisnäkökulmakin on ongelmallinen, eikä se tuottaja Anitan (The Boys -sarjastakin tuttu Aya Cash) mukaantulosta huolimatta tunnu korjaantuvan.
Elokuvan näyttelijöilläkin on omat ja keskinäiset haasteensa. Pääosaa esittävä, itsestään epävarma Adam (Billy Magnussen) kipuilee hahmonsa uskottavuutensa kanssa, toisessa pääosassa teatterissa kannuksensa hankkinut Peter (Robert E. Grant) ei puolestaan tunnu pääsevän elokuvassa tarpeeksi esille.
Näkökulmat kolisevat yhteen jokaisessa käänteessä, eikä elokuvan tekemisestä tunnu tulevan oikein mitään. Valmista pitäisi kuitenkin saada, sisäisestä kaaoksesta huolimatta.
Tarkkanäköistä satiiria
The Franchisen idea saattaa kuulostaa sikäli tutulta, että Netflix julkaisi vuonna 2022 samaa teemaa sivuavan, pandemia-aikaan sijoittuvan komedian The Bubble, jossa myös häröiltiin toimintaelokuvan tuotannossa. Max-sarja kuitenkin laajentaa ideaa ja ottaa suurennuslasinsa alle Marvelin ja DC:n kaltaiset elokuvatuoteperheet ja niiden ympärille rakentuneen maailman.
Sarjan tuoteperhe on käytännössä enemmän Marvel Studios kuin DC, ja Darren Goldsteinin esittämä pomo on lippalakkiaan myöten kuin ilmetty Kevin Feige. Tämäkin on ymmärrettävää, sillä Marvelilla franchise-pakka on ollut selkeämmin kasassa kuin DC:llä, mutta jokainen yhtään alaa seurannut tietää sielläkin muhivat ongelmat.
The Franchise ottaa käsittelyynsä tuttuja aiheita mistä supersankarielokuvien tapauksessa on uutisoitu runsaasti: studion ja luovien tekijöiden välinen kitka, jälkituotannosta vastaavien graafikoiden ylityöllistäminen, käsikirjoituksen muokkaaminen lennosta ja viime tipassa, tuotantoportaan erilaiset intressit ja yleensäkin se, kuinka monta lusikkaa yhtä soppaa on pyörittämässä. Mukana pyörivät niin ylityöt, ulkomailla tehtävät, kyseenalaiset lokaatiokuvaukset kuin myös Martin Scorsesen mielipiteet ja menestynyt Christopher Nolan.
Tästä synnytetään tarkkanäköistä satiiria, joka etenkin tuotesijoittelua koskevassa jaksossaan sai allekirjoittaneen nauramaan ääneen.
Iannuccin aiempien tuotantojen tapaan The Franchise ei pihtaile dialogissa, jossa rumat sanat lentävät hahmojen keskinäisen mielistelyn ja selkäänpuukottamisen seassa ahkeraan. Vaikka kaikki hahmot eivät toimi käsikirjoituksellisesti yhtä hyvin kuin toiset, sarja tarjoaa oivaltavan pisteliästä komediaa.
Jokaisen jakson lopussa nähdään vielä hupaisia haastattelupätkiä, jotka syventävät tarinan hahmoja ja tarjoavat mainion vastakohdan sille, mitä jaksossa kulissien takana nähtiin juuri tapahtuvan.
Kahdeksan jakson mittainen The Franchise alkaa Maxilla 7. lokakuuta. Saimme sarjasta katsottavaksi ennakkoon kaikki jaksot.