Pelikauhu akateemisen tutkimuksen kohteeksi
Mikä tekee pelistä pelottavan? Jos vastausta kysyttäisiin 50 pelaajalta, saataisiin luultavasti 50 erilaista vastausta. Kohta asiaan saadaan kuitenkin virallisia vastauksia, sillä ensi vuonna järjestetään puhtaasti pelikauhuun erikoistunut seminaari, joka selvittää, mikä peleissä pelottaa.
“Thinking After Dark: Welcome to the World of Horror Video Games” -seminaari kokoaa huhtikuussa Montrealiin tutkijoita, tiedemiehiä ja muiden alojen ammattilaisia pohtimaan, mikä oikeastaan tekee pelikauhusta pelikauhua.
”Kun huomioidaan akateemisen yhteisön vähäinen kiinnostus videopelejä kohtaan, tämä tapahtuma edustaa merkittävää askelta eteenpäin. Jotta voimme kartoittaa kauhupelien maailmaa, tutkimme myös kauhun ilmenemistä muissa kulttuurin muodoissa, kuten kirjallisuudessa ja elokuvissa.”
Mikäli joku haluaa osallistua konferenssiin, mutta ei jaksa vääntäytyä Montrealiin asti, järjestäjät ovat esittäneet avoimen kutsun asiaa käsitteleviä tutkielmia ja esseitä varten. Aiheiksi ehdotetaan pohdintaa kauhupelien historiasta ja kehityksestä, eri medioiden välisistä yhteyksistä ja kauhupeleille yksilöllisistä teknisistä ratkaisuista.
Tuli konferenssista sitten mitä tulosta tahansa, itse seuraan ainakin mielenkiinnolla sen aikaansaannoksia ja sivuilmiöitä. Videopelien muuttuessa jatkuvasti entistä merkittävämmäksi viihteen muodoksi on korkea aika saada asialle virallisempaakin kiinnostusta.
Linkki: tapahtuman kotisivu
Lisää aiheesta
Suomalainen kauhuelokuva Sauna pääsi Toronton elokuvafestivaaleille
Square Enix siirtää kauhuklassikon peliksi
Syväluotauksessa kauhuseikkailu Alone in the Dark
Lue myös
Dead Rising 2 on vihdoin tulossa! Ehkä…
Tuoretta tietoa uudesta Company of Heroes -lisälevystä
CliffyB laajentaa: selviytymiskauhua, kenties myös PS3:lle
Ghostbusters nyt virallisesti Atarin peli, juhlat käyntiin uusilla kuvilla