Arvostelu Get Out -ohjaajan Nope on ovela avaruusolentoelokuva, jossa on vähän liikaa kaikkea

18.08.2022 09:30 Helinä Laajalahti

Nope on Get Out- ja Us-kauhuelokuvillaan kohauttaneen Jordan Peelen kolmas kauhujännäri. Alienmytologiasta ovelalla tavalla ammentavan elokuvan pääosissa nähdään Daniel Kaluuya ja Keke Palmer.


NopeEnsi-ilta: 19.8.2022
Alkuperäisnimi: Nope
Ohjaus: Jordan Peele
Käsikirjoitus: Jordan Peele
Pääosissa: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Brandon Perea & Michael Wincott
Pituus: 131 minuuttia
Ikäraja: K16


Koomikkona tunnetun Jordan Peelen vuonna 2017 alkanut ura ohjaaja-käsikirjoittajana on tarjonnut katsojille mielikuvitusta kutkuttavaa, hätkähdyttävää ja yhteiskunnallisia epäkohtia kaihtamatonta kauhua. Käsikirjoitus-Oscarillakin palkittu, julkaisuvuotensa parhaaksi kauhuelokuvaksi tituleerattu Get Out sai vuonna 2019 jatkokseen häiriinnyttävän kauhumysteerin Us, ja nyt Peele tavoittelee vuoden oudoimpiin kuuluvan elokuvan titteliä kolmannen kerran peräkkäin.

Peelen edelliset elokuvat nostivat myös Nopen vuoden odotetuimpien elokuvien joukkoon. Se ei kuitenkaan aivan onnistu lunastamaan odotuksia, vaikka onkin edellisten tapaan mielenkiintoisen outo.

Nope on hieman liian täyteen erilaisia teemoja ja jippoja ahdettu kokonaisuus, jonka parhaat kohtaukset ovat kuitenkin lähes viiden tähden hetkiä.

Nope / Steven Yeun

Nope sijoittuu Hollywoodiin, missä Daniel Kaluuyan esittämä eläinten kouluttaja OJ Haywood vuokraa hevosia elokuvatuotantoihin. Mies pitää yllä sukunsa vanhaa farmia yhdessä räväkän siskonsa (Keke Palmer) kanssa. Haywoodeilla on myös kytkös elokuvahistorian alkuhämäriin: heidän (noin suurin piirtein) iso-iso-isoisänsä oli maailman ensimmäinen elokuvatähti, nimettömäksi jäänyt tummaihoinen ratsastaja, joka nähdään Eadweard Muybridgen vuonna 1878 tekemässä, historian ensimmäisessä liikkuvassa kuvassa.

Haywoodit eivät ole ainoita, jotka ovat kytköksissä viihdeteollisuuteen. Myös heidän naapurissaan teemapuistoa pitävällä Jupella (Steven Yeun) on värikäs menneisyytensä.

Kun Haywoodien farmin ja Jupen puiston yllä alkaa tapahtua outoja, OJ uskoo kyseessä olevan jotain, joka ei ole kotoisin maapallolta. Sisarukset päättävät tehdä historiaa ja napata UFO:sta kunnollisen kuvan, mihin he saavat apua Brandon Perean esittämältä teknikolta ja Michael Wincottin esittämältä kuvaajalta. Mutta sitten helvetti pääsee valloilleen.

Nope / Daniel Kaluuya

Nope on Peelen vinkeisiin ideoihin pohjautuvasta elokuvakolmikosta ehkä helpoimmin luokiteltavissa alien-teemansa vuoksi. Sen näkökulma aiheeseen on kuitenkin uudenlainen, ovelin veto sitten Denis Villeneuven vuonna 2016 tekemän Arrivalin, enkä muista aiemmin nähneeni yhtä omaperäisellä tavalla toteutettua alienia.

Peele sekoittaa alien-kauhuunsa Hollywood-maailmaa, ihmisen luontosuhdetta, eläinten käyttäytymisen tutkimusta ja nykymaailman morbidia pyrkimystä saada ihmishenkien kustannuksellakin kuvamateriaalia jostain ennennäkemättömästä.

Siinä on Peelen edellisten elokuvien tapaan koomisia hetkiä, muttei se kaihda myöskään verenlennätystä tai ihan vanhaa kunnon pelotteluakaan.

Nope / Keke Palmer

Nope on tarinallinen palapeli, jonka parissa joutuu viettämään hetkisen lopputekstien jälkeenkin. Se pakottaa pohtimaan, miksi jokin tietty palanen oli otettu mukaan tarinaan, kun sillä äkkiseltään ei tunnu olevan mitään tekemistä kokonaisuuden kanssa. Osaan näistä kysymyksistä löytyy vastaus, osa jää vastaamattomaksi.

Sillä Nopessa on vähän liikaa kaikkea. Esimerkiksi Jupen taustatarina on toki mielenkiintoinen ja häiriinnyttävä, mutta sen merkitys tarinaan kokonaisuutena tuntuu vähäiseltä. Siksi tuleekin tunne, että elokuva olisi voinut toimia paremmin pelkästään Haywoodien tarinan varassa.

Visuaalisesti Nope näyttää IMAX:in valkokankaalla parhaat puolensa. Sen kuvaajana toimii Christopher Nolaninkin kanssa työskennellyt Hoyte Van Hoytema, joka vangitsee kuviinsa elokuvan aavemaisen tunnelman ja Kalifornian sisämaan karun avaruuden tyylikkäästi.

NOPE

3/5

”Jordan Peelen kolmas kauhuelokuva käyttää ovelalla tavalla hyväkseen alien-teemaa, mutta sen palapelimäiseen käsikirjoitukseen on ahdettu liikaa palasia.”