Imagination GDC:ssä: reaaliaikaista ray tracingia ja Vulkan-rajapintaa

16.03.2016 23:52 | Petrus Laine

imagination-powervr-gdc-raytracing-20160316

Imagination on esitellyt GDC messuilla paitsi jo tutuksi tullutta Wizard-arkkitehtuuriaan, myös uuden ohjelmistokehityskitin Vulkan-rajapinnalle. Vaikka Imaginationin Vulkan-ohjelmistokehityskitti on suunnattu etenkin yhtiön PowerVR-grafiikkaohjaimille, se tukee luonnollisesti kaikkia Vulkan-rajapintaa tukevia näytönohjaimia.

PowerVR Wizard -arkkitehtuuri mahdollistaa Imaginationin mainosten mukaan konsolitason grafiikat ja seuraavan sukupolven VR-ohjelmat mobiiliympäristössä, sekä peräti 50 kertaisen energiatehokkuuden ray tracing -tehtävissä, kun verrokkina on perinteinen työpöytäkäyttöön suunniteltu näytönohjain. GDC 2016 -messuilla Imagination on esitellyt joukon tulevia OpenGL ES -laajennoksia, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen ray tracinging Wizard-arkkitehtuuriin perustuvilla grafiikkaohjaimilla. Uutisen lopussa löytyvissä videoissa kerrotaan laskettavan miljardeja sätejä sekunnissa, mikä vaatisi Imaginationin mukaan perinteisillä näytönohjaimilla useamman grafiikkapiirin ja muutoinkin järeän työaseman.

imagination-powervr-gdc-vulkan-20160316

Imaginationin Vulkan-ohjelmistokehityskitti tukee Vulkan-rajapinnan 1.0-versiota, ja se on suunniteltu toimimaan useilla eri alustoilla sekä minkä tahansa Vulkan-rajapintaa tukevan näytönohjaimen kanssa. Kehityskitin kaveriksi Imagination julkaisi PowerVR Framework for Vulkan -ohjelmistokehyksen. Ohjelmistokehys helpottaa uuden matalantason rajapinnan käyttöönottoa kehittäjien näkökulmasta. PowerVR Framework for Vulkan -ohjelmistokehys on saatavilla avoimen lähdekoodin MIT-lisenssillä.

Voit tutustua Imaginationin GDC 2016 -tarjontaan tarkemmin yhtiön blogissa.