Reaaliaikaisesta raytracingistä uusi peliteknologia?
Pelialalla on käyty viime aikoina keskustelua raytracing-tekniikan hyödyntämisestä videopeleissä. Normaalistihan raytracaus käsitetään erittäin aikaavievänä laskentaprosessina, jossa luodaan kolmiulotteisista malleista upeita stillikuvia. Tietokoneiden tehot alkaa kuitenkin olla jo niin pilvissä, että reaaliaikainen raytracing saattaisi olla mahdollista.
Raytracing-tekniikalla on etunsa: se voisi olla teoriassa yksinkertainen toteuttaa, se on helppo ohjelmoida, grafiikat voisivat olla realistisempia ja grafiikat skaalautuvat paremmin. Mutta raytracingin vaatima laskentateho on samalla valtaisa. Jos sitä yritetään tehdä reaaliajassa, niin jälki ei välttämättä vielä hivele silmiä. Koska raytracing-tekniikalla ei ole tehty vielä yhtään peliä, niin keskustelu liikkuu yhä teoreettisella tasolla, vaikka niin ID Softwaren, Epicin kuin Crytekin pelikooderigurut ovat siitä keskustelleet.
Jotain on kuitenkin tapahtumassa. Etulinjassa ovat tosin opiskelijat, eivätkä kuuluisat koodigurut. Kaksi työn alla olevaa opiskelijoiden peliprojektia testaa raytracing-tekniikan toimivuutta peleissä – ja mielenkiintoiselta näyttää.
Outbound
Let there be Light
Lisätietoja: Ray Tracing in Games: A Story from The Other Side
Lue lisää eDomesta
Call of Duty: World at War niputtaa toisen maailmansodan yhteen peliin
Cyber Snipa Stinger – oikeasti tosikova pelihiiri
eDomen arvostelussa Ninja Gaiden 2, Boom Blox ja LEGO Indiana Jones
Fable 2 -haastattelussa peliguru Peter Molyneux