UUSIMMAT

Arvostelu: PlayStation 4:n DayZ on ruma ja ankea selviytymispeli, jolle pitäisi omistaa koko elämänsä

09.06.2019 10:00 | Tuukka Hämäläinen

DayZ-pelissä maailmanloppu on harhailua tyhjillä maanteillä ja resurssien etsimistä autioista taloista, kunnes kanssapelaajat pistävät sinut hengiltä. Kankeasta ja ylivaikeasta pelistä on vaikea innostua, vaikka monet pelaajat siitä tuntuvat pitävän.


Julkaisupäivä: 29.5.2019 (PlayStation 4)
Studio: Bohemia Interactive
Julkaisija: Bohemia Interactive
Saatavilla: PC, Xbox One, PlayStation 4 (testattu)
Pelaajia: 1 (verkkopelin max. 60)
Ikäraja: 18
Peliä pelattu arvostelua varten: 7 tuntia


Arma-peleistä tunnetun Bohemia Interactiven verkkopeli DayZ:n (vai DayZin?) ei millään logiikalla pitäisi olla ajankohtainen vuonna 2019. Studio kuitenkin lykkäsi pelin Xbox One -version markkinoille maaliskuussa, ja toukokuun lopussa oli PlayStation 4:n vuoro. Niinpä tehtäväni on arvostella kesällä 2019 peli, joka aloitti elämänsä PC:llä lähes kuusi vuotta sitten.

DayZ on lähtökohdiltaan niin geneerinen selviytymispeli kuin olla ja voi: pelaajan ohjastama nimetön tyyppi ajautuu rannalle fiktiivisessä eurooppalaisvaltiossa, jossa on käynnissä kaikkien sota kaikkia vastaan, zombeja unohtamatta. Tästä lähtökohdasta on tarkoitus selvitä niin pitkään kuin mahdollista resursseja etsien, varusteita valmistaen ja vihollisia pakoillen tai lahdaten.

Tavanomaiselle perustalle voisi rakentaa hyvänkin pelin, uskoakseni. DayZ:ssa mikään ei kuitenkaan tunnu oikein toimivan.

Ihan ensin on sanottava, että peli tuntuu ja näyttää vanhalta. DayZ on visuaalisesti kuin männäsukupolven peli, eikä edes kaunis sellaiseksi. Maisemat ovat ankeita ja geneerisiä, niin kuin oikeastaan kaikki muukin pelimaailmassa. Viikon päästä en varmaankaan tule muistamaan, miltä mikään tässä pelissä näyttää.

Ainoastaan aamunkajossa maisemat onnistuvat näyttämään edes hieman kauniimmilta. Äänimaailma on sekin yhtä ankea, ja zombien räkäiset korinat kuulostavat lähinnä vitsiltä.

(Pelin promokuvat antavat jokseenkin vääristyneen kuvan grafiikoista, joten niiden sijaan kokosin yllä olevaan galleriaan muutaman oman kuvakaappaukseni pelistä. Kuvat on taltioitu PS4 Prolla, suoraan konsolin omalla kuvakaappauksella.)

Teknisesti ainakin PS4-versio kärsii myös koko joukosta ongelmia. Tekstuurit ja jopa kokonaiset elementit latautuvat hitaasti, piirtoetäisyys vaihtelee rajusti, peli nykii ja tökkii, ja ruudunpäivitys notkahtelee aika ajoin, vaikkei mitään erityistä vaikuta edes tapahtuvan.

Pelisession käynnistyessä ja välillä kesken pelinkin näyttää tällaiselta.

Lisäksi ohjaus on kankeaa, taistelu kömpelöä huitomista, ja koko käyttöliittymä soveltuu selvästi paremmin PC:lle. Etenkin varustevalikko on hirveän epäintuitiivinen, ja koska kattavat tutoriaalit eivät kuulu DayZ:n filosofiaan, kestää pelaajalla aikaa keksiä kuinka varusteita käsitellään.

Jopa niin yksinkertainen asia kuin aseen lataaminen on todella oudosti toteutettu: ase ja luodit pitää molemmat laittaa erikseen pikavalikkoon, jossa ne sitten voi yhdistää. Ja tätäkään ei tietysti neuvota missään.

Pelisuunnittelussa suurinta hämmennystä aiheuttaa kuitenkin pimeys. Väistämättä kohdattava yö on nimittäin lähes totaalista pimeyttä. Alussa pelihahmolla on repussaan yksi flare, mutta muut valonlähteet on etsittävä itse. Jos valoa ei ole, on pelaaminen käytännössä mahdotonta, kuten alla oleva videopätkä osoittaa. Kirkkautta ei pelissä voi säätää, joten siinähän sitten ollaan.

Itse päädyin selailemaan somea yhden yön ajan, kun en pelissä voinut oikein mitään tehdä.

Pimeys on yksi esimerkki siitä, kuinka vaikea DayZ osaa halutessaan olla. Selviytymispelien tapaan pelihahmoa täytyisi pitää terveenä ja ravittuna, mutta resursseja löytyy todella laihanlaisesti. Ilmeisesti pelaajan kannattaa suunnata rannikolta sisämaahan, mutta omissa peleissäni olen aina päässyt tavalla tai toisella hengestäni ennen kuin olen löytänyt kunnon varusteita. Edellisessä sessiossa sain sentään lopulta ensimmäisen ladatun ampuma-aseen käsiini.

Vaikka asutusten ympärillä horjuu murhanhimoisia zombeja, ovat DayZ:n suurin uhka muut pelaajat. Käytännössä jokainen sessioni päättyi siihen, että paremmin varustautunut pelaaja pisti hahmoni hengiltä ennen kuin ehdin tehdä mitään. Yksi brittipelaaja ehti vielä aukoa päätäänkin ennen veritekoaan. Chatin saa sentään halutessaan pois päältä, mutta valitettavasti mitään yksinpelimoodia DayZ ei tarjoa.

Mitään tarinaa tai sen kummempaa pointtia DayZ:ssa ei myöskään ole, vaan tehtävänä on yksinkertaisesti selviytyä. Eteenpäin ajaa viime kädessä vain elossa pysyminen, eikä pelaajaa muuten motivoida. Bohemia Interactive tarjoaa pelaajien tutkittavaksi tolkuttoman 225 neliökilometrin pelimaailman, jossa ei tosin tällä otannalla ole vielä mitään erityistä nähtävää. Valtavasti geneeristä metsää, peltoa ja samankaltaisia autioita taloja.

Suoraan sanottuna DayZ:sta on todella vaikea innostua. Seitsemän pelitunnin aikana aloin vasta oppia perusteita, ja pelille täytyy selvästi uhrata paljon aikaa, jotta siinä alkaisi menestyä. Mikään kokemuksessa ei kuitenkaan innosta jatkamaan. Nautin ainoastaan pelimaailmassa suunnistamisesta, joka on ilman karttaa ja ohjaavia nuolia yllättävän viehättävää harhailua. Vielä kun pelissä sitten olisi jotain löydettävääkin.

Vaikka DayZ:n suosio on vuosien saatossa lasehtinut, kerää se SteamChartsin mukaan yhä tuhansia pelaajia joka tunti. Jotain kiehtovaa pelissä vaikuttaa siis olevan, ainakin kokeneemmille pelaajille. Ja voihan olla, etten vain ”tajunnut” pelin juttua.

Myös selviytymispelien ystävien on kuitenkin hyvä tietää, että PS4-versiota vaivaavat bugit ja tekniset ongelmat tekevät pelaamisesta usein aika raivostuttavaa. Kun DayZ kaiken lisäksi kustantaa peräti 49,95 euroa, kannattaa todellakin odottaa päivityksiä ja alennusmyyntiä.

DAYZ

”DayZ:n kankea ja buginen PS4-käännös vaatii omistautumista, mutta ei innosta pelaamaan.”

Keskustelu

Aika osuva arvostelu ja tähdet. PC:llä pelaajia pitää pinnalla fanaattinen ryhmä ja modit sekä custom servut.

Arvostelu on kyllä aika ontuva, varsinkin vertauskuvat on yliampuvia ja kertoo paljon enemmän arvostelijasta kuin pelistä itsestään. Pelialan ammattilaiselle DayZ ei pitäisi olla vieras konsepti. Sen alkuperäinen tarkoitus on olla selviytymissimulaattori ja siinä se menee syvemmälle kuin muut copycat pelit jotka ovat DayZ:n jälkeen tulleet.

Arvostelijan on kuitenkin helppo lähteä dumaamaan vanhentunutta ideaa vaikka käsissä on nimenomaan se genren alkuteos.

Grafiikkakin oli vanhentunutta. Tämä alkaa olla jo melko subjektiivinen käsite, mutta jos sitä nyt lähdetään vertailemaan "kauniimpiin" peleihin, niin:
onko niissä kauniimmissa peleissä 250 neliökilometriä autenttista pelialuetta ilman latausruutuja, jossa on mahdollista pelata samanaikaisesti 60 muun kanssa, zetojen ja villieläinten kera. Jossa jokaisella on mahdollisuus rakentaa pysyviä tukikohtia, pystyttää telttoja ja muita isompia objekteja.
Henkilökohtaisesti minulle on ainakin päivänselvää, että tämän vuoksi grafiikalle ei voida asettaa samoja standardeja kuin (pelillisesti ja "persistencen" osalta) köykäisemmille peleille.

Testatun 7 tunnin aikana kokeneempi pelaaja pystyy ehkä kävelemään juuri ja juuri kartan toisesta päästä toiseen päähän jos samalla pitää selviytyä. Siitä 7 tunnista olisi saanut enemmän irti jos ensimmäisen tunnin olisi käyttänyt jonkinlaisen aloittelijatutoriaalin katselemiseen.

Pelistä saa ihan vapaasti olla pitämättä ja arvostelijan reaktio voi olla monelle samaistuttava, mutta arvostelijan kannattaisi myöntää ihan suoraan, että pelin juttu meni häneltä täysin ohi (eikä niinkään "voi olla, että en ehkä ihan tajunnut"). Ja ehkä yrittää kirjoittaessaan miettiä, että mitäköhän minulta on mennyt ohi, kun tätä peliä on myyty kuitenkin yli kolme miljoonaa kappaletta.

Pelin koukuttavin ydin on se, että voit luottaa vain itseesi ja omiin selviytymistaitoihin jos et pelaa kavereiden kanssa. Kun olet 20 tuntia selviytynyt ja saanut mieluisat varusteet, niin et enää halua menettää niitä sen vuoksi, että sompailet avoimella kaikkien nähtävillä kerjäämässä kuolemista. Mistään muusta pelistä ei saa samanlaisia säväreitä. Toinen ydin on pelin monipuolisuus ja yksityiskohtaisuus verensiirto-operaatiosta, luotien fysiikkaan, oman ghillien rakentamiseen tai oikean aseen, lippaan ja panosten löytämisen ja nämä ovat vain pintaraapaisuja niistä asioista jotka tekevät DayZ:sta miellyttävän vaikka kehitys on ollut hidasta ja toisinaan liian bugista.

Tämä peli ei ole kaikille, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä voisi arvostella omaa nenää pidemmälle.

"Seitsemän pelitunnin aikana aloin vasta oppia perusteita, ja pelille täytyy selvästi uhrata paljon aikaa, jotta siinä alkaisi menestyä"

AHAHAHHAHAHA. Seitsemässä tunnissa ei pääse sisälle vielä yhtään mihinkään. Ja jos yksin meinaat pelata, niin ei sitä kukaan jaksa. Tässä kyllä näkyy, että arvostelija ei todellakaan ole kohderyhmää. Tämähän siis on suunnattu sellaisille nörteille, jotka jaksavat tehdä linnoituksia ensin etsimällä kirveen, hakkaamalla hehtaarin puita, varastoimalla ne ja sitten vasta lähdetään etsimään nauloja/vasaraa zombien valtaamista kylistä ja kaupungeista.

Itsellä meni noin viikon verran alkuperäisen pelin mekaanikkojen perusteiden oppimiseen. En tosin ole pelannut sen jälkeen, kun pelimoottori vaihtui.

En tosiaan sano, että tämä peli on kaikille, mutta hommatkaa nyt edes kunnon HC-nörtti tekemään HC-pelien arvoisia arvosteluja.

Muropaketin uusimmat