E3-messut osoittavat: Naishahmoja on peleissä entistä vähemmän, mutta sukupuolen pääsee yhä useammin valitsemaan

16.06.2019 12:14 | Muropaketin toimitus

Vain viisi prosenttia E3-messuilla esiteltyjen pelien sankareista oli naisia, osoittaa Feminist Frequencyn ja Wired-lehden yhteinen selvitys.

Ei ole mikään uutinen, että peliteollisuus ja pelimaailma ylipäätään on yhä miesvaltainen, vaikka useiden selvitysten mukaan lähes tai jopa yli puolet digitaalisten pelien pelaajista on naisia. Miesvaltaisuus näkyy myös pelihahmojen sukupuolissa, ja Feminist Frequency onkin jo useamman vuoden ajan analysoinut kaikkien E3-messuilla esiteltyjen pelien sukupuolijakauman.

Tänä vuonna tulokset on julkistettu yhdessä Wired-lehden kanssa, ja naisten representaation tilanne näyttää niiden valossa entistä huonommalta.

Selvityksessä analysoiduista peleistä vain viidessä prosentissa pelin päähenkilö on lähtökohtaisesti nainen, siinä missä miessankareita nähtiin 22 prosentissa. Vuoden 2018 E3-messuilla vastaavat luvut olivat kahdeksan ja 25 prosenttia.

Naissankareiden osuus peleissä on siis huonompi kuin muutamaan vuoteen, mutta yhä useammassa pelissä pelaaja voi valita hahmon sukupuolen useammasta vaihtoehdosta. Tänä vuonna esitellyistä peleistä peräti 66 prosenttia mahdollistaa sukupuolivalinnan, siinä missä viime vuonna vastaava luku oli vain 50 prosenttia.

Selvityksessä laskettiin myös, että vain 21 prosenttia pelien esittelijöistä E3-messujen tiedotustilaisuuksissa oli naisia. Lisäksi Feminist Frequency selvitti, että väkivalta on edelleen keskeistä lähes kaikissa uusissa peleissä: peräti 85 prosenttia kaikista E3-peleistä sisältää taistelun pelimekaniikkana.

Selvityksen kaikki tulokset ja vertailun viime vuosiin näet Wiredin sivuilta. Selvitykseen sisältyi kaikkiaa 126 E3-messuilla esiteltyä peliä.

Muropaketin uusimmat