Uusimmat

Alien Isolation –haastattelu: ”totuuden hetki koitti kun…” [osa 3 ]

29.10.2014 20:00 Jukka O. Kauppinen

Alien Isolation on saanut pelaajien ja lehdistön keskuudessa vaihtelevan vastaanoton. Joidenkin mielestä se on paras Alien-peli ikinä ja dissaajienkin mielestä parhaimmillaan hyytävän hyvä, mutta usein myös kehno.

No, kaikkihan ovat toki omalla tavallaan oikeassa. Ja avataanpa pelin taustoja vielä kerran pääsuunnittelija Gary Napperin avulla.

Napper kertoo kehitysvaiheesta muun muassa näin:

”Tämä tiimi luotiin yksinomaan Alien Isolation –pelin tekemiseen. Alussa meillä oli prototyyppi, jolla Segalle esiteltiin millainen pelimme voisi olla. Sega näytti proton edelleen (elokuvastudio) Foxille ja he pitivät näkemästään kovasti. Sen jälkeen pystyimmekin keräämään pelin pariin uutta väkeä pitkin poikin pelialaa. Saimme puhuttua mukaan väkeä muun muassa EA:lta, Crytekiltä ja Rockstarilta luomaan yhdessä uniikkia luomusta, synnyttämään oikeaa Alien-kokemusta.”

”Aloitimme varovasti. teimme pieniä kenttiä ja loimme Alienille hyvinkin tarkoin määriteltyjä käyttäytymismalleja. Siitä sitten testaamalla ja hiomalla saimme peliin hiljalleen aikaiseksi hakemaamme kauhutunnelmaa.”

”Totuuden hetki koitti silloin, kun saimme ensimmäisen kerran kaikki rakennuspalikat kasaan. Meillä oli kokonainen kenttä kaikkine valaistusefekteineen, äänineen ja efekteineen, kaikki samassa tunnelmallisessa paketissa. Ja kun Alien sitten tulikin testisessiossamme nurkan takaa, havaitsi pelaajahahmon ja hyökkäsi hänen kimppuunsa, niin koko huoneellinen ihmisiä hätkähti ja huusi kauhusta. Silloin tiesimme, että kyllä, tämä toimii!”

Napper muistelee myös, että Isolationilla oli Segan sisällä harvinaisen vahva tuki. Siinä missä Colonial Marines meni täysin pieleen, Isolation räjähti Segankin sisällä suorastaan viraaliksi ja koko yhtiö oli vahvasti Craetive Assemblyn tukena.

Napper kertoo muutenkin pelinteosta, tiimistä, Alien-fanittelusta sekä elokuvan ja pelin yhteisistä teemoista.

 

 

Alien Isolation –haastattelu, video 4: Alien-pelintekemisestä…

 

Alien Isolation

Tekijä: The Creative Assembly

Julkaisija: Sega

Tulossa: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://www.alienisolation.com/

Jukka O. Kauppinen

 

Alien Isolation –haastattelu: ”halusimme tehdä pelin, jollaista kukaan ei ole vielä tehnyt” [osa 1]

Alien. The Creative Assembly. Sega. Isolation. 1970-luku ja vuosi 2014. Syväavaruus, eristetty avaruusasema ja avaruuksien hirvein hirviö valloillaan.

Alien Isolation –haastattelu:  ”teimme Alienista systemaattisen ja arvaamattoman” [osa 2]

”Alienimme on tappava, systemaattinen ja älykäs”.

 

Alien: Isolation pyrkii olemaan tiivistunnelmainen ensimmäisen persoonan hiippailupeli. Asemalle heitetyllä Ripleyllä ei ole juuri ideaa siitä, mitä hänen ympärillään tapahtuu, eikä mitään järkeviä keinoja kohdata niitä lukuisia vaaroja, joita asemalta löytyy. Niinpä ideana olisi piiloutua, hiippailla ja hiiviskellä sydän kurkussa varjosta ja turvapaikasta toiseen.

Lue arvostelu: Alien: Isolation (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

 

Lisää aiheesta

Aliens versus Predator Extinction (Xbox)

Aliens vs. Predator (PC, PS3, Xbox 360)

Aliens: Colonial Marines (PC, PS3, Xbox 360) 

Wiikon wanha: Alien vs. Predator