Ensituntumat Team Ninjan uutuuspeli Wo Long: Fallen Dynasty on turvallista soulslikea, johon on helppo tarttua

26.09.2022 21:00 Tuukka Hämäläinen

Testasimme viikonloppuna tarjoillun pelidemon Nioh-kehittäjien tulevasta toimintaroolipelistä Wo Long: Fallen Dynasty.

Muun muassa kehutuista Nioh-samuraipeleistä tunnettu Team Ninja kehittää parhaillaan pariakin historiallista toimintaropea, joista ensimmäisenä on ilmestymässä Wo Long: Fallen Dynasty. Niohin (2017) jalanjäljissä kulkevasta soulslike-pelistä oli viime viikonloppuna tarjolla uuden sukupolven konsoleilla ilmainen demo, joka tarjosi parin tunnin verran esimakua tulevasta pelistä.

Wo Long: Fallen Dynasty perustuu ainakin nimellisesti 1300-luvulla kirjoitettuun kiinalaisen kirjallisuuden klassikkoon, joka tunnetaan nimellä Kolmen kuningaskunnan kertomus. Tarina sijoittuu siis oletettavasti jonnekin 100-luvun lopulle, mutta nyt esitellyssä demossa ei tarinasta nähty oikeastaan mitään. Itseasiassa jopa demoon mahtunut boss-taistelu vaikutti siltä, että siitä oli välivideot leikattu pois. Nyt tarjoiltiin siis esimakua pelkästä pelisisällöstä.

Wo Long: Fallen Dynasty vaikuttaakin olevan pelillisesti tuttua kauraa, jos Niohia tai muita Dark Soulsin perillisiä on tullut kokeiltua. Monipuolisen hahmonluonnin jälkeen hypätään labyrinttimaisesti risteilevään pelimaailmaan, jossa kohdataan erilaisia vihollisia, levätään tallennuspisteillä ja jatketaan taas taistelua. Pelimaailma ja pelaajan kyvyt aukenevat pala palalta, ja tuttuun tapaan kuolemasta rankaistaan menettämällä kokemuspisteitä, joita tässä pelissä edustaa Qi, eli elinvoima. Tuttua ovat myös monipuoliset kyky- ja varustejärjestelmät.

Oikeastaan suurin ja ainoa ongelma Wo Longissa on demon perusteella se, että kaikki on todella tuttua. En itse edes ole soulslike-pelien suurkuluttaja, mutta kun olen Niohia ja Sekiro: Shadows Die Twicea (2019) ja The Surgea (2017) pelannut, ei Wo Longin demo yllättänyt oikeastaan kertaakaan.

Huomattavinta koko demossa oli se, kuinka helposti sen läpäisi. Perustaistelut tuntuivat selvästi helpommilta kuin Niohissa, ja monet sotilaat pystyi vain hutkimaan kumoon sen enempää keskittymättä. Myös salamurhat onnistuvat yllättävän helposti, ja jousella voi hoidella heikommat viholliset niin kaukaa ettei niistä ole mitään uhkaa pelaajalle. Torjuntojen ajoitus tuntui tosin vähän haastavalta, mutta toisaalta Wo Longissa pärjää demon perusteella aivan mainiosti tekemättä yhtään counter-liikettä.

Helppous on tosiaan erikoista, sillä projektia johtaa myös Nioh-pelit ohjannut Fumihiko Yasuda, ja pelit tuntuvat muutenkin samanhenkisiltä. Ehkäpä Wo Longilla kosiskellaan suurempaa yleisöä tai sitten demon vaikeusaste oli jostain syystä jätetty hyvin matalaksi.

Kätevä ominaisuus laskemaan vaikeusastetta entuudestaan on mahdollisuus värvätä NPC-hahmo taistelemaan pelaajan rinnalla. Myös ihmispelaajia voi kutsua hätiin, mutta rajatun demoajan puitteissa peliini löysi tiensä vain yksi apuri ja hänkin pääsi heti hengestään. Kävin myös itse toisen pelaajan pelissä mukana, ja kolmen pelaajan tiimipeli oli viihdyttävä välipala omaan etenemiseen. Myös Invasion-mekaniikka on tulossa, mutta sitä ei päässyt vielä kokeilemaan. Ylipäätään demosta löytyi paljon ominaisuuksia, jotka eivät vielä olleet auki.

Wo Longin pelimaailman tutkiminen vaikuttaa silti hauskalta, vaikka tarjolla onkin aika tutunoloinen yhdistelmä todellista historiaa ja kansantarustosta ammentavaa yliluonnollisuutta. Taistelun lomassa viskotaan loitsuja ja kutsutaan henkiolentoja apuun, ja myös viholliset ovat paljon muutakin kuin perussotilaita.

Lyhyen demon perusteella on vaikea sanoa mitään tyhjentävää, mutta Wo Long: Fallen Dynasty ei tällä perusteella tuo juuri mitään uutta genreensä. Soulslike-pelien ystäville se tarjoaa tuttua ja turvallista pelattavaa, ja ehkäpä tarinamaailmasta löytyy lopulta jotain mikä voi nostaa pelin keskikastin yläpuolelle. Demo kuitenkin tuntuu niin kovin keskinkertaiselta, ettei peliä nyt mitenkään henkeä pidätellen ryhdy odottelemaan.

Wo Long: Fallen Dynasty ilmestyy vuoden 2023 alkupuolella PC:lle, PS4:lle, PS5:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X/S:lle. Pelin virallista julkaisupäivää ei ole ilmoitettu.