Uusimmat

Pro Evolution Soccer 6 (PC, PS2, Xbox 360)

09.11.2006 12:45 Mikko Rekola

Jalkapallon kuningas tulee takaisin kuudella pelikoneella. Terävä nurmi, nopeat taitopelaajat ja upeat maalit odottavat sinua. Oletko valmis, kun kehittäjä Shingo Takatsuka laittaa koko tietämyksensä peliin? Tarjolla on unohtumaton urheiluelämys, joka pelastaa syksyn pimentyvät illat. Mikä onkaan evoluution kuudennen osan menestyksen salaisuus?

Maailman suosituimman palloilulajin mallintaminen kotien sohville on ollut haasteellista pelaajien runsaan liikkumisen takia. Useat ovat yrittäneet ja vielä useammat ovat epäonnistuneet. Pro Evolution Soccer –sarja onkin ollut viiden osansa voisin koko 2000-luvun ainoa varteenotettava jalkapallosimulaatio. Haastajat,  Electronic Artsin FIFAt, ovat näet sisältäneet liian karsitut taktiikkamahdollisuudet ja pelattavuuskin on ollut turhan yksinkertaista.

Microsoftin pian vuoden täyttävä Xbox 360 saa vasta nyt ensimmäisen jalkapallosimulaationsa. Fanien odotukset ovat taivaissa ja lopputuloksen odotetaan olevan elämää suurempi taideteos. Ulkonäöllisesti kehitystyö on tuottanut hedelmää. Pelaajat liikkuvat pehmeästi ja maalivahtien torjunnat ovat monipuolisempia. Stadionien määrä on karsittu, mutta ei se määrä vaan laatu. Ruohon terävyyden voi aistia ja peliareenoiden portaat sekä valotaulut ovat vihdoin uniikkeja.

Akilleen kantapäänä tunnettu yleisökin on kokenut suuren muutoksen. Ihmiset katsomoissa liikkuvat ja kaksiulotteisuudesta on päästy eroon. Silti yleisön persoonallisuudesta on turha puhua, mutta onneksi pelit käydään nurmen pinnalla eikä katsomoissa. Pelaajiin on saatu lisää yksityiskohtia uuden työjuhdan avulla. Tunnetuimmat tähdet näyttävät hyvältä, mutta edelleenkään suurin osa palloilijoista ei näytä olevan edes sukua esikuvilleen. Hahmojen mallinnus on onnistunut liikeratojen osalta, mutta varsinkin ihoa ja silmiä vaivaa muovimainen olemus.

Nopeus

Pelattavuudessa muutoksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Pelin tempo on laskenut reilusti edellisistä osista, samalla kentän tapahtumat voivat nostaa tai laskea pelaajien yleistä liikehdintä oikean jalkapallon tavoin. Näin ollen peleissä on erilaisia vaiheita, välillä liike tyrehtyy kävelyksi. Joskus taas kaikki juoksevat kuin hullut. Taitava kotisohvan Ronaldo osaakin hyödyntää uutta ominaisuutta muokaten omaa liikkumistaan pelin varsinaisen tempon mukaan.

Uudistunut tempo on nostanut syöttöpelin olennaiseen roolin. Hitailta ja epätarkoilta tuntuvat syötöt aiheuttavat entistä useammin maaleja omassa päässä. Matalien syöttöjen lisäksi myös kaarisyötöt ovat vaikeutuneet. Kentän leikkaavat kaaret ovat strategisesti viisaista ratkaisuja, mutta oman laitapelaajan on osattava kuolettaa pallo oikein. Paniikissa tehty pallon pysäytys ei ikinä onnistu, sillä nahkakuulan liike-energia vaatii pehmeän kosketuksen ja hallitun liikeradan.

Strategisesti koko teos on liikkunut puolikkaan valovuoden vaikeampaan suuntaan. Jokaisen ratkaisun on oltava tarkkaan harkittu, toisaalta myös liiallinen pallon muniminen kostautuu. Parhaan tuloksen saa usein taitavalla lyhytsyöttöpelillä yhdistettynä pariin levittävään kaarisyöttöön. Hyökkäyspeli on kokonaisuudessaan vaikeaa, sillä vapaata tilaa on vähän ja pallollinen pelaaja on poikkeuksetta hyvin liikkuvaa puolustajaa hitaampi. Eteenkin tekoälyä vastaan pelatessa maalin tekeminen vaatii jalkapallotietämystä.

Myös puolustuspäässä odottavat vaikeat tehtävät. Puolustajien antama paine pallolliseen pelaajaan on tehottoman tuntuista. Palloa voi yrittää ryöstää tällä kertaa kahden erilaisen liikkeen voimin, mutta kummatkin ovat hyvin hennon oloisia. Paras tapa pallon nappaamiseen on liukutaklaus. Tällä erää vähänkin epäonnistunut liukutaklaus johtaa nopeasti tuomarin rintataskulle. Korttien määrä nousee seuraavaan potenssiin, jopa siinä määrin että itse taikuri David Copperfieldiä huimaa. Ensimmäisissä otteluissa ulosajoilta ei voi välttyä.

Valikoista löytyvillä laajennetuilla taktiikkamahdollisuuksilla voi yrittää vähentää ulosajojen ja korttien määrää. Valitettavasti suurin osa kuvioista ja pelaajien merkkauskäytännöistä johtaa samaan lopputulokseen. On joko puolustettava tai hyökättävä. Onnistuneen balanssin löytäminen taitavaa vastustajaa vastaan on hankalaa. Oman pelikirjan muokkaaminen viekin aikaa, mutta lopulta uuden mekaniikan oppii ymmärtämään.

Tahto

Pelimuotojen lukumäärä on pysynyt lähes vakiona. Ottelut, liigat ja turnaukset tarjoavat kaiken olennaisen. Harjoitustila tuntuu jääneen vähälle huomiolle. Pelin peruselementtejä voi harjoitella, mutta missä ovat innovatiiviset harjoituskuviot? Valitettavasti myös uusia ominaisuuksia etsiville tuttu päävalikon kauppa on kadonnut. Enää ei voi ostaa lukittuja joukkueita tai uusia kiiltäviä palloja.

Joukkueiden määräkään ei ole kehittynyt toivottuun tyyliin. Lisenssiongelmien takia Valioliigasta mukana ovat vain Arsenal sekä Manchester United. Loput joukkueet mahtuivat sentään mukaan peitenimillä. Saksan Bundesliigaa ei tänä vuonna nähdä ollenkaan Bayer Müncheniä lukuun ottamatta. Espanjan, Italian, Hollannin ja Ranskan liigat ovat mukana täysin lisenssein. Tarkkasilmäisimmät myös huomaavat pari uutta maajoukkuetta Afrikasta.

Verkkopuolelle luvatut massiiviset uudistukset ovat kokonaisuudessaan täysin epäonnistuneet. Tarjolla on pelejä ystäviä tai muita Xbox Liven käyttäjiä vastaan. Pelimuotoja on kaksi. Pelaajalle annetaan mahdollisuus pelata vain yksittäisiä otteluita joko ilman panoksia tai pisteistä pelaamalla. Ideassa ei itsessään ole mitään vikaa, mutta nettikoodi pätkii pahemman kerran. Kotimaisia pelaajia vastaan tavallinen pelaaminen sujuu kohtuullisesti, mutta vapaapotkut menevät hukkaan voimakkaan verkkoviiveen takia.

Ulkomaalaisia vastuksia vastaan pelaaminen onkin yleensä täyttää tuskaa. Ruudulla pyörii hidastettu filmi eivätkä kontrollit mene perille kertaakaan täsmällisesti. Miksi Konami ei saa nettikoodia toimimaan? Ongelmat ovat reilusti sarjan edellistä osaa pahemmat. Pikaisen päivityksen tarve on välttämätön, mikäli yhtiö ei halua karkottaa verkossa pelaavia. Epäonnistuneen nettikoodin takia suurin osa nautittavista moninpeleistä tapahtuukin samalla koneella, kaveria vastaan.

Voima

Äänet on uudistettu. Hyvä tunnelma syntyy uutta voimaa saaneista yleisön kannustuksesta ja huudoista. Näin ollen myös yleinen tunnelma on parantunut. Ratkaisumaalin tekijä saa viimein runsaat aplodit. Selostuksen puolella mikrofonin päässä ovat tutuiksi tulleet Peter Brackley ja Trevor Brooking. Herrojen kommentit saavat vuosi toisensa jälkeen runsaasti negatiivisia kommentteja. Allekirjoittanutta heidän selostuksensa ei ole koskaan pahemmin vaivannut.

Osa selostajien kommenteista on toki typeriä ja itseään toistavia, mutta itse en koe selostusta kovin olennaiseksi suuremmassa kokonaisuudessa. Muilta osin äänimaailma on tutun harmaa. Kappaleet ovat yksinkertaisia ja kevyitä syntetisaattorilla tehtyjä rytmejä. Sarjan toisen osan kaltaiset huippukappaleet We Are The Champions ja We Will Rock You eivät ilmeisesti lisenssisyistä ole valitettavasti enää mukana.

Toimivan tunnelman masentajana on tällä kertaa edit-tilan puuttuminen. Näin ollen esimerkiksi Liverpoolin fanit eivät voi muokata lisensoimattomasta porukasta lisensoitua. Samalla on tuhottu mahdollisuus liikutella pelaajia seurasta toiseen. On hävettävää, että näin estetään jalkapallofanilta mahdollisuus siirtää pelaajat uusiin joukkueisiin siirtoikkunan auetessa. Vielä tällä hetkellä suurin osa futaajista on oikeissa joukkueissaan, mutta tilanne muuttuu viimeistään vuoden vaihtuessa.

Kovuus

Pro Evolution Soccer 6 Xbox 360:lle herättää ristiriitaisia tunteita. Tarjolla on kaunein ja monipuolisin jalkapallosimulaatio konsolipelien historiassa. Samalla uuden alustan myötä mukaan on mahtunut aivan käsittämättömiä puutteita sekä ominaisuuksia. Ainakin ennen verkkopelin päivitystä on pieni pettymys aiheellinen. Uusi entistä realistisempi suuntaus ajaa teoksen parista lajista tietämättömät arcadepalloilijat. Asiantuntijat sen sijaan saavat uusia ongelmia pohdittavakseen ja lisää muutettavaa taktiikoiden osalta.

Teosta voi suositella pelisarjan ystäville tietyin varauksin. Kaikkien on kuitenkin syytä pohtia kannattaako toimivaa pelimekaniikkaa koskaan muuttaa. Osa pelaajista nauttii kuudennen osan tuomasta realismista ja näyttävyydestä, toiset taas sivuuttavat teokset ja siirtävät ajatukset jo seitsemättä osaa kohti. Messias ei tullut sittenkään. Ainakaan vielä.

 

Tekijä: Konami
Julkaisija: Konami
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360, PlayStation 2, PC, PSP, DS
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivu: http://www.xbox.com/fi-FI/games/p/proevolutionsoccer6xbox360/

PES vai FIFA?

Katso tilanne vastaamatta