Sudden Strike (PC)

05.02.2001 15:46 | Muropaketin toimitus | 190

Toinen maailmansota on aiheena tuttu aihe strategiapeleissä. Pelien suuren massan keskeltä onkin joskus vaikea hahmottaa niitä parempia pelejä, mutta aina välillä ilmestyy Sudden Striken kaltaisia poikkeuksellisen hyviä ja addiktoivia pelejä. Sudden Strike on hyvä esimerkki siitä, mihin voidaan hyvällä suunnittelulla ja monipuolisuudella päästä. Peli yhdistääkin jännittävällä tavalla historiallisempaa sodankäyntiä reaaliaikastrategioiden runkoon, tarjoten kiinnostavaa pelattavaa sekä strategisteille että RTS-faneille.

Suursodan melskeeseen

Sudden Strikessä pelaaja voi komentaa englantilaisia, saksalaisia, amerikkalaisia tai venäläisiä joukkoja – ja jopa tuhatta yksikköä kerrallaan. Peli on enemmän taktinen simulaatio kuin reaaliaikainen strategiapeli. Poiketen normaaleista reaaliaikaisista strategioista Sudden Strikessä ei ole minkäänlaista resurssienhallintaa tai rakentamista, vaan yksiköt ovat ainoa resurssi joilla annettu tehtävä pyritään suorittamaan keinoja kaihtamatta. Käytännössä kaikki tehtävät ovat realistisia, esimerkiksi malliin ”valtaa kaupungin keskusta ja kaupungin ympärillä olevat sillat”, ”tuhoa vihollisen varastot” tai ”puolusta omia varastoja”. Tehtävät eivät kuitenkaan ole mitään läpihuutojuttuja vaan liiankin usein joutuu varsin ahtaalle, mutta kokemus ja maltti auttavat pitkälle. Mahdollisuus tallentaa peli kesken taistelun on varsin kiitettävä ja hyödyllinen ominaisuus.

Pelin grafiikka on 1024*768 tarkkuudella varsin hyvää. Monet erilaiset ja näyttävät räjähdykset sekä realistisen tuntuiset kartat nostavat pelikokemuksen tasoa. Tunnelma on huipussaan varsinkin kun näkee venäläisten tykistöjoukkojen rakettien alkavan syöksyä omien joukkojen keskelle, ja ehtii kirota kaiken mahdollisen huomatessaan hyökkäyskärjen räjähtävän taivaan tuuliin. Äänet eivät ole puolestaan mitään häikäiseviä, vaan lähes samantasoista mekkalaa kuin muissakin vastaavissa peleissä.

Käyttöliittymä on perustaltaan varsin samanlainen esimerkiksi Dune2:sen kanssa. Joukkoja voi lisäksi myös maalailla, määrätä ryhmiksi ja komennella joko hiirellä klikkailemalla tai napauttamalla pikanäppäimiä näppäimistöltä. Toimintoja on keskimääräistä enemmän mutta ne ovat helposti käytettäviä.

Käytännössä kaikki mitä kartalla on vaikuttaa yksiköiden havaitsemiskykyyn. Esimerkiksi vartiotorniin kivunnut mies näkee paljon kauemmas kuin mies maassa. Panssareiden näkökyky on vastaavasti hyvin rajallinen. Kestääkin pitkään ennen kuin eri tyyppisiä yksiköitä oppii käyttämään tehokkaasti yhdessä.

Monipuolisuus on Sudden Striken suosion salaisuus. Metsät ja rakennukset voi tuhota ja näin lisätä näkyvää aluetta. Rakennuksien sisälle voi linnoittautua. Siltojen räjäyttäminen ja korjaaminen on lähes pakollista jokaisessa tehtävässä. Pelin tekoäly on myös muihin vastaaviin peleihin verrattuna kohtuullinen, ja vihollinen paneekin vastaan kunnolla. Usein kun on vallannut tärkeän karttapisteen vihollinen keskittää tykistönsä sinne ja tekee vastahyökkäyksen, tai tekee vastahyökkäyksen jossain muualla josta ehkä juuri olet siirtänyt joukkoja hyökkäyksen mukana. Ja mitä useammin yrittää vain rynnäköidä vihollisen kimppuun sitä useammin yleensä menettää joukkonsa. Onkin kannattavampaa etsiä vihollisen asemat tiedustelijoilla ja tykittää kaikella mahdollisella mahdollisimman kaukaa, ja ehkä sitten vasta käskeä panssarit ja jalkaväki etenemään. Joukot voivat jopa kaapata vihollisen kalustoa ja käyttää niitä entistä omistajaansa vastaan.

Sotakalustoa laidasta laitaan

Yksiköt voi jakaa karkeasti seuraaviin luokkiin:

Tykistö. Tykistö vaatii aina vähintään yhden miehen käyttämään asetta. Kahdella miehellä tulinopeus on suurempi, kääntäminen on nopeampaa ja ampujat voivat siirtää asetta. Voidaan jakaa vielä alaluokkiin suorasuuntaustykit (PST) ja kanuunat.

Kuorma-autot. Kuorma-autot voivat kuljettaa miehiä, varusteita sekä vetää tykkejä perässään.

Huoltoautot. Pioneeriajoneuvot tai huoltoajoneuvot tuovat lisää ammuksia joukoille, voivat korjata siltoja ja ajoneuvoja sekä rakentaa siltoja ja erilaisia panssariesteitä.

Jalkaväki. Jalkaväestä voi mainita kiväärimiehet, konekiväärimiehet, konepistoolimiehet, PST-kiväärimiehet, sinkomiehet, upseerit ja liekinheitinmiehet. Erityyppiset miehet eroavat aseistukseltaan, nopeudeltaan ja näkökyvyltään. Jalkaväki voi linnoittautua rakennuksiin ja vyöryttää niitä.

Jeepit. Kevyitä tiedusteluajoneuvoja. Kyydissä olevat miehet voivat käyttää aseitaan. Jeepeissä ei ole omaa aseistusta.

Taistelupanssarivaunut. Taistelupanssarivaunuissa on kääntyvä torni ja tehokas tykki. Vaunujen heikkous on näkökyky, joka on paljon rajoittuneempi kuin jalkaväen tai panssarintorjuntatykkien. Kannattakin käyttää jalkaväkeä tai tiedusteluyksiköitä panssarien tukena.

Panssaroidut ajoneuvot. Kevyt panssarointi. Aseistuksena yleensä konekivääri tai pienikaliiperinen tykki.

Raketinheittimet. Pelin tappavin asejärjestelmä. Rakettien kantomatka on todella pitkä.

IT-tykit. Ilmasuoja on joissain tehtävissä todella tärkeä. Muutama pommikone voi tuhota jopa puolet joukoista, jos ei ymmärrä etäisyyksien merkitystä. IT-tykkejä voi vetää ja siirtää nopeasti kuorma-autoilla.

Motorisoidut IT-tykit. Kuten panssaroidut ajoneuvot, mutta varustettuna ilmatorjunta-aseistuksella.

Rynnäkkötykit. Kuten panssarivaunut, mutta ilman kääntyvää tykkiä.

Pätevää RTS-strategiaa

Moninpelissä 12 pelaajaa voi pelata neljässä eri joukkueessa. Jokaisella on moninpelissä enintään noin 1000 yksikköä. Eli yhteensä taistelukentällä voi olla jopa 12 000 yksikköä! Joukkueiden koot eivät ole rajoitettuja, peliä voi pelata esimerkiksi 1vs11, 6vs6 tai 3vs3vs3vs3.

Sudden Strike on ehdottomasti jokaisen taktiikka- tai strategiapelien harrastajan pakkohankinta. Ennakkoon liikkuvien huhujen mukaan tuleva Sudden Strike 2 on tätäkin häikäisevämpi ilmestys.

 

Kehittäjä/julkaisija: CDV Software
Kotisivu: Sudden Strike
Formaatti: PC