Tom Clancy’s Ghost Recon 3: Advanced Warfighter –ennakko (pc, 360)

21.03.2006 00:00 | Muropaketin toimitus

Pc-pelaajat jäivät ilman Ghost Recon 2:ta, mutta onneksi sarjan seuraava osa saapuu Xbox 360:n ohella myös pc:lle. Ja odotukset tuntuvat täyttyvän Advanced Warfighterin myötä.

Ghost Recon 3:n tapahtumat sijoittuvat Mexico Cityyn ja vuoteen 2013. Meksikossa kuohuu, kun paljastuu, että osa armeijan upseereista on myynyt laitonta teknologiaa kolumbialaisille kapinallisille. USA:n presidentti saapuu itse Mexico Cityyn johtamaan neuvotteluja USA:n armeijan ja Meksikon yhteistyöstä rikollisten upseerien taltuttamiseksi, kun tilanne riistäytyy käsistä. Hallitusta vastustavat joukot kaappaavat presidentin, ja paikalla olevan USA:n armeijan erikoisyksikön Aaveiden tehtäväksi tulee saada kaupunki takaisin hallintaan ja löytää presidentti.

Pelin avainsana on seuraavan sukupolven taistelukenttä. Aaveiden pelissä käyttämä teknologia perustuu jenkkien nykyarmeijan tulevaisuudensuunnitelmiin ja prototyyppeihin. Keskipisteenä on Integrated Warfighter System (IWS), joka yhdistää sotilaat, kehittyneet asejärjestelmät ja satelliittikommunikointisysteemit yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi.

IWS:n ja pelin tärkein elementti on Cross-Com-systeemi. Siinä komentajille ja sotilaille välitetään jatkuvasti päivittyvää informaatiota taistelukentältä satelliitin välityksellä suoraan sotilaan silmällä olevaan mikronäyttöön. Cross-Comin avulla voi käskyttää muita sotilaita, nähdä mitä he näkevät, ohjata tykistötulta ja ilmaiskuja sekä ohjastaa kauko-ohjattavia robottilaitteita, kuten leijuvia tiedustelijoita. Cross-Com on pelillisesti tärkein ja suurin uusi elementti pelisarjassa.

Ghost Recon 3 on kakkososan tavoin toiominnallisuuteen painottuva, mutta Cross-Comin ja IWS:n luvataan tuovan peliin enemmän taktisia mahdollisuuksia ja valintoja taistelukentällä. Kentät ovat taktisia toimintapelejä aiemminkin pelailleelle muutenkin miellyttävä yllätys, sillä niissä piisaa rutosti laajuutta ja valinnanvapautta. Monia pelejä haittaavaa putkijuoksuefektiä ei pelissä ole, tai se on ainakin häivytetty tehokkaasti.

Hieno erikoispiirre kokeillussa ennakkoversiossa oli muun muassa tekoälyn suhteellinen toimivuus. Vaikka viholliset ovatkin välillä tyypilliseen tapaan ampumarata-ankkoja, niin ne napsivat pelaajaa hengiltä keskimääräistä räiskintäpeliä tehokkaammin. Tekoäly osaa myös käyttää hieman järkeään, ja eräälläkin testikerralla tekoälysotilaat keksivät heittää savupommin pelaajahahmon eteen. Näin en pystynytkään tulittamaan vapaasti, ja vihollissotilaat vaihtoivat asemiaan.

Lisäksi pc-version on myös luvattu olevan konsoliversiota taktisempi ja strategisempi pc-version lisäominaisuuksien ansiosta.

Verkkopelaaminen on tärkeä osa Ghost Recon -sarjaa. Kolmososa sisältääkin samat tutut ja monipuoliset verkkopeliominaisuudet kuin edelliset osat, mutta myös uusia ominaisuuksia. Muun muassa kampanjan pelaaminen onnistuu jaetulla ruudulla kahden pelaajan kesken tai 3–4 pelaajan voimin verkossa. Moninpelitoimintoja on kiitettävän runsaasti – kokeillussa Xbox 360 –versiossa erilaisia pelitiloja piisasi runsaasti esimerkiksi cooppipelaajille. Kampanjaakin voi pelata yhteistyössä. Lisäksi peleihin voi lyödä erilaisia lisäasetuksia, rajoittaa käytettäviä varusteita ja niin edelleen.

Xbox 360 ja pc ovat pääkehitysalustat ja teknisesti parhaat, mutta Ubisoftin mukaan myös nykyisistä konsolialustoista otetaan pelillä kaikki irti. Kokeillusta 360-versiosta ei jäänyt kielen päälle kuin hyvää sanottavaa, sillä pelattavuus ja visuaalit olivat muun ohella oikein hyvin kohdallaan.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter julkaistaan pc:lle, Xboxille, Xbox 360:lle, GameCubelle ja PlayStation 2:lle.

Jukka O. Kauppinen ja Miika Huttunen

Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Tulossa: Xbox 360, PlayStation 2, Xbox, GameCube, pc
Pelin kotisivu: ghostrecon.com