Crytekin seuraava pelimoottori suunnitellaan konsolit mielessä
Tätä se piratismi sitten teettää. Tähän saakka Crytek oli viimeisiä firmoja, joka teki pelinsä pääasiassa PC mielessään. Firmalle kuitenkin riitti, kun Crysistä piratisoitiin ennätysmäärät myyntien jäädessä heikoiksi. Nyt tuolloin annettu uhkaus loikkauksesta konsolikelkkaan on toteutumassa.
Crytek on äskettäin paljastanut hieman tietoja tulevasta CryENGINE 3 -pelimoottoristaan, jota se mainostaa täydelliseksi työkaluksi pelikehitykseen niin Xbox 360:lla, PlayStation 3:lla, MMO-ympäristöissä kuin DirectX:lläkin. Tiedote hehkuttaa erityisesti, miten CryENGINE 3:n uudet ominaisuudet soveltuvat konsolikehitykseen ja Next Gen -pelisuunnitteluun. Täten täyttyy lupaus, jonka Crytek-pomo Cevat Yerli antoi Crysiksen flopattua myyntilistoilla: jatkossa Crytek ei kehitä pelejä enää pelkästään PC:lle, eikä näemmä myöskään enää ensisijaisesti PC:lle.
”CryENGINE 3 tulee eroamaan merkittävästi aiemmista vain PC:lle suunnitelluista pelimoottoreistamme”, Cevat Yerli kertoo tiedotteessa. ”Olemme valmistautuneet CryENGINEn konsolihyppyyn jo pitkään ja olemme varmoja, että tulemme tekemään vaikutuksen GDC-messuilla.”
Crytek ei varmastikaan ole hylkäämässä PC:tä, mutta jää nähtäväksi, miten yhtäaikainen kehitys konsoleilla ja PC:llä vaikuttaa pelien mittakaavaan. Vähäisemmällä muistimäärällä varustetut konsolit eivät välttämättä kykene yhtä suuriin ja aukottomiin pelimaailmoihin kuin korkean tason PC:t, joille Crytek aiemmin suunnitteli pelinsä, jättäen mahdolliset konsolikäännökset muiden huoleksi.
Lisää aiheesta
Piratismi lannisti pelikehittäjän: Crytek hyppäsi konsolien kelkkaan
Crytek vahvisti: CryEngine myS3:lle ja Xbox 360:lle
Crytek: eurooppalaiset kammoavat räiskintöjä