Dead Space -sarjasta tuli lopultakin hitti

02.02.2011 19:45 | Jukka O. Kauppinen

Eilen arvostelemamme Dead Space 2 on noussut hitiksi pelaajien keskuudessa – ja erittäin hyvästä syystä. Menestys on samalla pelastanut niin Dead Space -sarjan kuin sen tehneen Visceral-studion.

Dead Space -brändiä alettiin rakentaa useampi vuosi sitten, kun EA päätti että nyt piisasivat vuosipäivitykset ja roskapelit. ”Panostetaan uusiin, omiin ja laadukkaisiin tuotteisiin”, firma päätti.

Ihan täysin homma ei onnistunut, mutta syntyihän siellä muutama laatupeli. Kuten Dead Space. Sen myynnit eivät kuitenkaan olleet ihan riittävät massiivisen projektin kustannuksiin nähden. Täysin uuden pelisarjan ja pelimaailman luonti kun ei ole ihan helppoa, etenkään kun kyse on näin mittavasta scifiteoksesta.

Vaikka Dead Spacen myynnit ovatkin luultavasti jossain 2,5-3,5 miljoonan välissä, niin se ei ihan vielä riittänyt, etenkään kun Wiille julkaistu Dead Space Extraction jäi myynneiltään kovin vaatimattomaksi.

Nyt EA:lla kuitenkin hymyillään, sillä Dead Space 2 on jo useamman maan listaykkösenä ja peli liikkuu kauppojen hyllyiltä tuplasti nopeammin kuin sarjan esikoinen.

Siinä missä ensimmäistä peliä myytiin ensimmäisenä viikkona miljoona, Dead Space 2:ta on myyty jo kaksi miljoonaa.

Ja ihan syystäkin, kuten Lehtosen eilisestä arvostelusta voi päätellä:

Kun tämä yhdistetään puhtaasti eteenpäin osoittavaan näkyvyyteen, tuloksena on taas sitä tiukkaa klaustrofobiaa. Alkuperäisen Dead Spacen tavoin kakkosen tunnelma on aivan hillitön, varsinkin jos peliä pelaa pimeässä ja hyvien surround-kuulokkeiden tai –kaiutinten kanssa. Avaruusasema on täynnä ääniä, jotka kuulostavat enemmän tai vähemmän uhkaavilta.

Uhkaava musiikki nousee ja nousee. Edessä on suuri ja tyhjä huone. Takana minuuttikaupalla painostavaa hiippailua. Nyt sen täytyy tapahtua. Nyt necromorphit tulevat kimppuun. Ase latinkiin, tähtäin silmälle ja eteenpäin … ja sitten mitään ei tapahdu. Musiikki laantuu ja hiippailu jatkuu. Mutta ehkä ensi kerralla necromorphit tulevatkin niskaan. Tai hyökkäävät hiljaisuudessa!

Peli ottaa myös täyden hyödyn irti siitä, että nyt ei olla enää pienellä avaruusaluksella, vaan valtavalla avaruusasemalla. Välillä edetään läpi tyhjiön, toisinaan taas tuhotun asuinalueen tai ostoskeskuksen. Ja odottakaapa vain, kun peli vie teidät aseman päiväkotiin.

Paikat vaihtuvat ja tunnelma on korkealla, mutta sanoisin silti, että Dead Space 2 on enemmän jännittävä kuin suorastaan kauhistuttava peli. Ahdistus ja tykyttävä pulssi tarjoavat erilaisia elämyksiä kuin vaikkapa Amnesia, jota pystyi pelaamaan vain pienissä pätkissä, koska peli oli niin stressaava.

Lue koko arvostelu: Dead Space 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Lähde: Dead Space 2 outsells original 2 to 1

Lue myös

DC Universe Online (PS3)

Gran Turismo -sarjan isä Kazunori Yamauchi haastattelussa

Mount & Bladen seuraava osa on With Fire and Sword

Piilottiko Sony rootkitin PS3-firmwareen?